Forza Motorsport 5
recenze
33
madness, 20. 9. 2014 20:30
Závodní série Forza Motorsport od Turn10 patří k nejdůležitějším značkám konzole Xbox. Jelikož se na náš trh dostal nejnovější přírůstek do rodiny konzolí od Microsoftu Xbox One teprve nedávno, připravili jsme si pro vás recenzi na Forza Motorsport 5, páté plnohodnotné pokračování.
Turn10 už při oznámení pátého dílu Forzy avizovali spoustu změn a novinek. Těch prvních a menších si všimnete hned po tom, co odjedete úvodní závod v McLarenu po pražském okruhu a dostanete se do hlavní menu nabídky. Struktura Světové Tour totiž byla změněna a závody jsou teď rozparcelovány do několika lig, přičemž každá obsahuje určitý počet závodů v různých rychlostních třídách. Dohromady můžete počítat s několika stovkami závodních eventů, bohužel však jde jen o klasické nebo stíhací závody a chybí jakékoliv zpestření formou časovek, duelů, eliminačních závodů nebo driftovacích soutěží.
Do závodních tříd můžete vstupovat libovolně, a máte-li dostatečný počet kreditů, které získáváte za vyhrané a odjeté závody, stačí jen zakoupit vozidlo, splňující předpoklady dané soutěže, a usednout do kokpitu. Vybírat budete moci z více než dvou stovek vozidel, od muscle kár, přes lehké sporťáky až po formule, od 50 různých výrobců. Vedle kreditů, jejichž získaný počet se opět odvíjí dle obtížnosti a zapnutých / vypnutých pomocníků v daném závodě, lze pro nákup a upgrady vozidel užívat speciálních tokenů, které lze pořídit za reálné peníze, a urychlit tak průchod hrou. Jízdní model vozů je opět skvělý, jak jsme ostatně už tak nějak u série Forza Motorsport zvyklí, zde samozřejmě vývojáři vše ještě učesali a vylepšili, každé auto se chová trochu jinak a je tak nutné mu přizpůsobit svoji jízdu.
Prohánět se budete moci po celkem 17 různých závodních okruzích, mezi nimiž nechybí Circuit de Spa, okruh v Indianapolis či Alpách a ani nádherná Praha. To je poměrně slušné číslo, pakliže se ale na něj podíváme s ohledem na počet nejenom tratí, ale i vozidel ve Forza Motorsport 4 pro Xbox 360, zjistíme, že desítky lokací a závodních okruhů a stovky aut ubyly. To je rozhodně škoda, připsat to lze pravděpodobně uspěchanému launchi konzole Xbox One, a proto i snaze doladit hru po stránce kvality, nikoliv kvantity. Ke cti vývojářům je nutno dodat, že později byly některé tratě dodány formou DLC zdarma, stejně tak jako se stejným způsobem rozšířil vozový park. Pokud si u nás zakoupíte dostupnou GOTY edici, některá DLCčka máte v základu, ostatní je nutné dokoupit.
Forza Motorsport 5 představuje jednu zásadní novinku nazvanou Drivatar. Co to je? Jedná se v podstatě o formu závodů s duchy, kteří reprezentují jízdy vašich kamarádů. Zatímco ale duch přesně kopíruje projetou trasu, Drivatar funguje trošičku odlišně. Jelikož Forza Motorsport 5 vyžaduje neustálé připojení k internetu, hra nepřetržitě sleduje vaše závodní dovednosti, chyby a schopnosti. S větším počtem odjetých závodů se zpřesňuje i data o vašem ježdění. A to je vlastně váš Drivatar, který následně, aniž byste byli připojeni nebo hráli, jezdí za vás a funguje jako umělá inteligence v závodech ostatních hráčů. Chová se vlastně jako vy, jak po stránce chyb, tak dovedností a vytváří tak napodobeninu, která není kopií, nýbrž výtažkem a interpretací.
Co to teoreticky znamená? Umělá inteligence jako taková, tedy předem vypočítaná a jasně se chovající, ve Forza Motorsport 5 vlastně neexistuje. AI se utváří teprve v momentě, kdy se pátý díl začal hrát, tím vzniklo nespočetné množství Drivatarů, kteří teď jezdí v závodech třeba jen o samotě hrajících hráčů. Proto, když hrajete Forzu 5, se na trati pohybují závodníci s reálnými přezdívkami, popřípadě jmény, a pakliže máte kamaráda na Xbox Live, který najezdil dostatečný počet závodů, dozajista se s ním potkáte na závodním okruhu.
To zní skvěle, jenže jak Drivatarové fungují v praxi? Možná to bude znít neuvěřitelně, ale opravdu fantasticky. Drivatar nedává ani tak pocit toho, že jste vlastně neustále v kontaktu s okolním online světem, jako pocit, že doopravdy závodíte s reálnými lidmi. Ve Forza Motorsport 5 není žádný závod stejný, a to myslíme naprosto vážně. Drivataři totiž chybují, nedobrzdí, dorážejí, v zatáčkách se o vás opřou nebo vylítnou ze závodního okruhu v poslední zatáčce před finišem. Hra navíc vybírá konkrétního rivala z vašeho friendlistu pro daný závod, přičemž v momentě, kdy ho porazíte, vybírá nového a neustále vás ve výkonech žene kupředu. Drivatar je v rámci žánru závodních her revolučním prvkem, který se – doufejme – brzo stane standardem všech.
Stejně jako v předchozích ročnících, i ve Forza Motorsport 5 si lze auta ve speciálním režimu prohlédnout a pokochat se jak exteriérem, tak interiérem vozidla, a třeba všechno nafotit. Vývojáři šli ale ještě dál – tentokrát můžete prozkoumat i vnitřnosti auta, dočíst se informace o kolech, motoru a dalších částech vozidla. V tomto ohledu si Turn10 opravdu vyhráli a díky přítomnosti komentátorů z televizního pořadu Top Gear Jeremyho Clarksona, Jamese Maye a Richarda Hammonda se dozvíte spoustu zajímavostí o vozidlech celkově. Jen je tedy nutné umět anglicky, protože Microsoft hru nelokalizoval, ačkoliv to dlouho vypadalo, že lokalizace bude přítomná.
To, čeho si na Forza Motorsport 5 po spuštění všimnete asi jako prvního, je samozřejmě grafika. Ptáme se, je Forza titul hodný označení next-gen? Domníváme se, že ano. Jako launch titul pátý díl splňuje všechny jeho parametry – prostředí je bohaté, spousta diváků kolem (v té rychlosti snadno přehlédnete, že jde jen o 2D postavy ve vysokém rozlišení, kolikrát naklonované vedle sebe), krásně vymodelovaná krajina i města (zvláště naše milovaná Praha), ostré textury, nádherná plynulost a především dech beroucí detailní modely jednotlivých vozidel zvenku, byť interiéry už jsou trochu slabší.
Pátá Forza vypadá opravdu k světu, je nutné ale brát v potaz onu roční prodlevu, která ji dělí od dnešního data, protože třeba konkurenční Driveclub vypadá nesrovnatelně lépe. Z hlediska technického musíme pochválit ještě skvělé ozvučení vozidel, nicméně kroutíme hlavou nad vážnou orchestrální hudbou, která se k závodění vůbec nehodí. Už standardem je vyladěný jízdní model, který neustále kombinuje to nejlepší ze simulátorů a arkádového ježdění. Díky široké paletě pomocníků, které lze libovolně vypnout nebo zapnout, si zde přijde na své sváteční řidič i milovník více reálného ježdění.
Největším nedostatkem Forza Motorsport 5 je rozhodně ořezaný obsah ve hře pro jednoho hráče. Teď nemáme na mysli jen nižší počet vozidel, protože dvě stovky je stále úctyhodné číslo a každý si vybere, nicméně počet prostředí mohl být vyšší. Jelikož navíc příliš často nevariuje forma závodů, jak už jsme se zmiňovali výše, stává se závodění brzy docela nepříjemnou rutinou. A to i proto, že hře chybí dynamická změna počasí a dne a noci, neustále se jezdí v brzkém odpoledni, za svítícího slunce a krásného počasí, chybí i tratě na jiném než asfaltovém povrchu, zaplať pán bůh alespoň za odlišné rychlostní třídy a tedy alespoň nějakou formu zpestření. Mezi drobnější nedostatky přičítáme i horší přehlednost a uživatelskou přívětivost v menu nabídkách. Po závodě například nemůžete skočit zpět do menu, ale musíte počkat, až se načte další trať. Takových menších chybek je tu víc a byť jde o kosmetické nedostatky, místy zbytečně kazí dojem z celé hry.
Multiplayer funguje bezproblémově. Je rovněž strukturovaný do jednotlivých lig, ale na rozdíl od hry pro jednoho hráče nabízí širší paletu závodních eventů – jsou tu klasické závody, vytrvalostní, hra na chytanou, k tomu připočtěte jednou za čas speciální časově omezené eventy a máte na dlouhou dobu o zábavu postaráno. Trochu nám ale vadilo, že hra, i když disponuje tak komplexním systémem jako je Drivatar, který o každém hráči shromažďuje neustále velké množství informací, nedokáže hráče na Xbox Live rozdělovat do skupin podle toho, jakých zkušeností a jakého levelu ve hře dosáhli. Pak se často stává, že vedle několika profíků jezdí naprostý začátečník.
Forza Motorsport 5 je povedená a opravdu perfektně vypadající závodní hra se skvělým jízdním modelem. Revoluční systém Drivatar je navíc milníkem pro celý žánr, a to je třeba ocenit. Na druhou stranu ale nemůžeme úplně přimhouřit oči nad ořezaným obsahem, nedostatečnou variabilitou a často nesmyslnými a uživatelsky nepřívětivými nedostatky. Pětku proto doporučíme jen milovníkům klasického závodění, ti si v ní totiž opravdu přijdou na své. Pokud od závodní hry očekáváte především zábavu, počkejte si raději na Forza Horizon 2. Recenzi na ní vám přineseme příští týden.
7/10
Komentáře