Dead Rising Deluxe Remaster

recenze  10
Martin Šmíd, 17. 9. 2024 17:00
První Dead Rising z roku 2006 pro konzoli Xbox 360 překvapil svým originálním pojetím zombie survival hororu, díky čemuž u hráčů i herních kritiků hodně zabodoval. Capcom tak najednou měl novou značku s velkým potenciálem, který ovšem v dalších letech nedokázal zužitkovat. I proto série nikdy nedosáhla takového věhlasu jako sesterská značka Resident Evil, což bylo určitě pro Capcom menším zklamáním. Důvodů bylo docela dost. Mezi nimi i ten, že ačkoliv každý další díl velkolepější a nabízel více možností, jak likvidovat zombie různých velikostí, nedokázali vývojáři formulku oživit něčím novým, navíc kvalita šla také postupně dolů a čtvrtým dílem navíc série naprosto ztratila svoji jedinečnou identitu. I proto se zdálo, že je se s Dead Rising konec a do budoucna se s touto sérií už nepočítá. Capcom ovšem před několika měsíci překvapil oznámením, že oživuje první Dead Rising skrze novou verzi s podtitulem Deluxe Remaster. Ten značí to, že nejde jen o prostý remaster, který byl měl jen vyšší rozlišení, lepší textury, rychlejší framerate a některé další drobné změny. Však to znáte. Zároveň nemá jít o kompletní remake, jako tomu bylo v případě her ze série Resident Evil, s nimiž Capcom slavil obrovský úspěch. Po zahrání ale mohu říci, že změn je opravdu požehnaně, takže pokud by Capcom novou verzi Dead Rising nazval remakem, nikdo by proti tomu nemohl nic namítat. Díky tomu si nový Dead Rising užijí nejen fanoušci originálu, ale je přístupný i zcela novým hráčům.

Zombie her jsme tu měli za posledních zhruba dvacet let opravdu hodně, ale Dead Rising, za nímž stál herní ředitel Yoshinori Kawano a producent Keiji Inafune (Mega Man, Onimusha, Lost Planet nebo Soul Sacrifice) rozhodně patří mezi ty nejoriginálnější a vlastně svým pojetím i nejzajímavějším. Sice se jedná na první pohled o klasickou řežbu, v níž zlikvidujete různými zbraněmi a dalšími předměty stovky oživlých mrtvol, ale na vše jste měli jen 72 hodin. Bylo proto prakticky jen na vás, jestli stihnete vše v rámci hlavní kampaně a ještě si trochu zaskotačíte a splníte nějaké náhodné eventy či vedlejší úkoly. I proto je vlastně fajn, že Capcom na tuto svoji klasiku nezapomněl, a ačkoliv jsme se dočkali v minulé generaci HD verze, nyní došlo na pořádný remaster, který je i její finální verzí.

V hlavní roli je nezávislý novinář a zároveň fotograf Frank West (toho nově dabuje Jas Patrick a podle mého názoru odvedl slušnou práci), který rád vyráží do nebezpečných oblastí, aby získal unikátní fotografie. Kolikrát neváhá nasadit pro dobrou fotku i svůj život, a možná i proto se rozhodne vyrazit do městečka Willamette, ležící ve státě Colorado v USA. Městečko totiž uzavřela armáda a nikdo moc neví, co se přesně děje. No a Frank tohle bere jako příležitost exkluzivně odhalit skutečně děsivou pravdu. Když dorazí na místo, vidí zničené ulice a oživlé mrtvoly nahánějící a požírající poslední přeživší. I proto se nechá vysadit na střeše místního obchodního střediska, aby mohl zjistit více a pořídit při tom i nějaké ty exkluzivní pěkné fotografie, které mu vyhrají nejednu cenu, přičemž pilotovi řekne, aby pro něj přiletěl za tři dny. Hra může začít.

Příběh jako takový je spíše jen záminkou vyrazit do akce, ale upřít mu nejde to, že má několik pěkných zvratů, dobře napsané a zahrané postav, navíc Frank je pořád sympatický hrdina, určitě nejlepší v rámci série. Hlavní je u Dead Rising ovšem hratelnost a hlavně ona skutečnost, že na odhalení pravdy je jen 72 herních hodin. To se může zdát jako dostatek, ale opak je pravdou a kolikrát budete pořádně zvažovat, do čeho se pustit a do čeho už ne.

Dead Rising je v základu klasickou akční řežbou, v níž můžete likvidovat oživlé mrtvoly všemi možnými prostředky. Od basebalových pálek, trubek po palné zbraně (pistole, brokovnice nebo pušky), které naleznete od nepřátel nebo v obchodě se zbraněmi. S nimiž je navíc možné konečně v rámci nového ovládacího schématu mířit a zároveň se pohybovat, takže střety se zombiemi jsou plynulejší a zábavnější. Do rukou ale můžete vzít prakticky vše – lavičky, květináče i dokonce je možné deštníkem srážet hladové zombie, případně je přejíždět sekačkou na trávu. V likvidaci zombií se meze nekradou a kolikrát jde o pořádnou krvavou záležitost, v níž využíváte prakticky vše, co vám přijde pod ruce. Jen zombie, jejichž umělá inteligence je přesně taková, jakou byste očekávali, se vám ale do cesty nepostaví. Potkáte i spoustu dalších vyšinutých jedinců a bláznů, mnohdy v podobě solidně navržených bossů. Až jsem si během hraní říkal, jestli větší nebezpečí představují zombie nebo tito vyšinutí jedinci, kteří se neštítí vůbec ničeho. Každopádně střety s nimi hru krásně doplňují, jsou napínavé, zábavné a na každého je nutné vymyslet trochu jinou strategii.

Jak už jsem nakousl několikrát výše, čím se liší Dead Rising od ostatních zombie akčních her, je časový limit, který na vše máte. Ten je docela přísný, čas neustále letí a vy se musíte rozhodovat, do čeho se pustit. Tím hra udržuje kolikrát i pořádné napětí. Pokud totiž náhodou propásnete čas a nebudete v rámci hlavní kampaně na určeném místě, abyste dostali další úkol, tak ho nedostanete, takže máte prostě a jednoduše smůlu. Pokud se budete zaměřovat čistě na hlavní linku, což na první průchod doporučuji, asi moc nehrozí, že byste nějaký případ v ní nestihli dokončit nebo propásli. Když vám zbude čas, můžete se dát na průzkum, případně nově jednoduše přetočit čas v bezpečné místnosti.

Zbývající čas je ale možné využít i mnohem lépe. A to plněním vedlejších úkolů, které získáváte po telefonu, přičemž hovory se nově nepřerušují, pokud provedete nějakou akci. Vedlejších úkolů je velké množství, navíc jsou mnohdy také nesmírně zajímavé, zábavné a nápadité, kolikrát mi přišlo, že svoji kvalitou převyšují i ty z hlavní příběhové linky. Nechybí v nich zajímavé situace, další informace ani další dobře navržené střety s bossy. Ignorováním vedlejších úkolů byste přišli o hromadu kvalitního obsahu, navíc díky němu je možné hlavního hrdinu rychleji levelovat za získaná XPčka, ale také získávat lepší vybavení. Během vedlejších úkolů zachraňujete i další přeživší, kteří se následně přidají na vaši stranu. Když se tak stane, můžete jim dát do ruky zbraň a začnou vám v průchodu pomáhat. Hra v tomto i slušně odměňuje. K přeživším ještě doplním, že jim byla v tomto remasteru vylepšena umělá inteligence. Už nedělají tolik zásadní chyby a příliš se nezasekávají, přesto se pořád docela dost motají mezi zombiemi a s řadou situací si neumí poradit. I nyní jde tedy o jednu ze slabin, ačkoliv se jí vývojáři rozhodli opravit. Výsledek je dost rozporuplný.

Mezi vedlejší úkoly patří i fotografování. Fotky jsou ohodnocovány, nově navíc můžete použít různé filtry a vůbec tato funkce byla rozšířena, třeba o možnost ostření, naklánění nebo i pohyb během fotografování, takže už nejste během této akce tak zranitelní. Co ovšem fanoušky možná zamrzí, je absence hodnocení Erotica z původní verze. Můžu jen hádat, proč se vývojáři rozhodli ji odstranit.

I když se to nemusí na začátku zdát, obchodní středisko Willamette Park View Mall je opravdu obrovské. Až jsem si chvilkami říkal, jak je možné, že takové zapadlé malé městečko má něco takového. Jde prakticky o jedno velké centrum, kaby se normálně vydá rodina na celý den, a to nejen nakoupit do různých obchůdků, ale i dobře najíst, podívat se na nejnovější film do kina a zažít další zábavu. I proto jsem neměl problém, že jsem se pohyboval po celých asi patnáct hodin po jednom obchodním centru, protože to nabízí řadu rozmanitých míst, která ale na rozdíl od běžného dne jsou nyní zamořena velkým množstvím nejrůznějších zombií. A přežít v něm není zase tak lehké, protože vše vás chce sežrat. I proto je důležité vylepšování hlavního hrdiny za levelování. Za to získává na síle, unese více předmětů nebo má větší sílu a rychlost. Také se učí nová komba, případně úskok před protivníky nebo kopačku ve výskoku, takže z celkem neohrabaného fotografa se záhy stane akční hrdina, který kosí protivníky po desítkách.

Dead Rising je částečně survival hrou, protože neustále je nutné měnit zbraně, protože ty se postupně opotřebovávají (ukazatel opotřebování je novinkou remasteru, takže zhruba vidíte, jak na tom používaná zbraň je), zároveň zdraví se doplňuje pouze skrze jídlo, které je nutné hledat v opuštěných obchodech a restauracích. Zajímavou novinkou v remasteru je mixér v bezpečné místnosti, v němž si můžete dělat chutné nápoje, pokud k tomu samozřejmě máte potřebné suroviny. Dead Rising má docela dost mechanik, které ale vzájemně dobře fungují a starají se pořád i po osmnácti letech o zábavný herní zážitek se zombiemi.

Vývojáři oproti originálu udělali několik drobných úprav, které ovšem mají docela velký vliv na to, že se Dead Rising v roce 2024 hraje mnohem lépe než kdy dříve. Některé jsem už zmínil, na další přichází řada nyní. Už na začátku si můžete vybrat modernější ovládání, které je mnohem plynulejší a Frank se ovládá prakticky jako v jiných akčních hrách. Jen jeho pohyb je pořád trochu krkolomný, což nyní na moderní ovládání o to více vynikne. Na ten se mohli vývojáři také podívat. Kromě ovládání vývojáři učesali interface, přidali několik nových knih s dalšími pasivními bonusy a hlavně přidali automatické ukládání. Pokud si dobře pamatuji, tak v původní verzi z roku 2006 byla jen jedna ukládací pozice, navíc ukládat šlo pouze ve speciálních místnostech, což samozřejmě jde pořád. Nyní je ovšem pozic mnohem více a automatické ukládání navíc dělá průchod zase o něco plynulejší, protože po případné smrti se objevíte jen kousek zpátky a můžete chybu rychle napravit, takže za tohle určitě chválím. Hra se ukládá zpravidla po filmečcích nebo při přechodu z jedné lokace do další, případně před soubojem s bossem. Dalo by se říci, že vývojáři si vyslechli zpětnou vazbu od fanoušků a konečně přinesli některé změny a úpravy, které hře rozhodně prospívají.

V bezpečné místnosti máte od začátku přítomnou skříň, díky níž je možné se převlékat. Některé obleky si odemykáte během hraní plněním různých výzev, ale já měl díky Capcomu hned odemknuto velké množství kostýmů, abych si je mohl vyzkoušet. Ty jsou čistě kosmetické, nepřidávají žádné bonusy, přičemž některé jsou hodně bizarní a tak obrovské, že spíše škodí během hraní - třeba ten, který promění Franka do obrovské včely. Ta je tuším zrovna za předobjednávku a vážně za moc nestojí. Hodně jsem si ale oblíbil kostýmy inspirované sérií Resident Evil, ale Capcom nezapomněl ani na další své značky jako Mega Man nebo Street Fighter. Kosmetických doplňků je velké množství, a kdo si v tomto libuje, přijde si rozhodně na své.

V Dead Rising není problém nechat mnoho desítek hodin, zvláště pokud po dohrání budete pokračovat dál s nahranými zkušenostmi a pokoušet se prozkoumat každý kout velkého centra nebo splnit veškeré vedlejší úkoly. Kolikrát mi přišlo, že některé úkoly jsou přímo dělané svoji obtížností na to, abyste se k nim vrátili až na další hraní a vyšším levelem. Ti největší fanoušci, kteří mají rádi pořádnou výzvu, se pořád mohou pustit do Infinity režimu. Ten je nyní možná trochu jednodušší díky možnosti přetáčet čas, ale pořád představuje výzvu, když se neobnovuje jídlo v nákupním středisku, kterého je navíc mnohem méně, Frank se nemlže podívat na hodinky nebo různí psychopati se objevují na jiných místech.

Pokračovat budu rovnou tím, co zajímá asi nejvíce čtenářů, a to je vizuální stránka recenzovaného remasteru. Od vydání původní verze uběhlo už dlouhých osmnáct let. Opravdu to takhle letí, a i proto by nebylo moc dostačující hru zvednout pouze do vyššího rozlišení, jako to udělal Capcom během předchozí generace. Fanoušky by to možná uspokojilo, ti by si mohli zahrát svoji oblíbenou hru na současných platformách, ale nových hráčů by vývojáři moc nezískali. I proto se v Capcomu rozhodli, že remaster Dead Rising postaví na svém neustále vylepšovaném moderním RE Enginu, který původně vznikl pro sérii Resident Evil, ale později na něm byly postaveny i další hry jako Street Fighter 6, Dragon's Dogma 2 nebo naposledy Kunitsu-Gami: Path of the Goddess. A bylo to rozhodně dobré rozhodnutí, protože Dead Rising díky modernímu enginu neskutečně prokoukl a rozdíl mezi originálem a remasterem je opravdu jako den a noc.

Remaster má kompletně nově vytvořené modely postav, takže vypadají prakticky jako v moderních současných akčních hrách ze série Resident Evil. Jedině snad animace nejsou tak precizní, protože vývojáři použili původní kód, ale s tím se muselo počítat. Na druhou stranu obchodní středisko nikdy nevypadalo lépe a zároveň děsivěji. Všechny objekty byly znovu vytvořeny s maximální možnou péčí, nové znatelně lepší nasvícení se stará o výbornou atmosféru a všichni oživlí neřádi jsou opravdu nechutní a budí respekt. Přidány byly i nové efekty, včetně cákanců krve. Pochválit musím vývojáře i za slušnou optimalizaci. Hra se rychle načítá a na nahrávací obrazovky tak můžete zapomenout. I když je trochu škoda, že se vývojáři nezbavili černých obrazovek s časem při přecházení z jedné části nákupního centra do dalšího. Tohle určitě šlo na současných platformách odstranit. Co se mi ovšem líbilo, je skutečnost, že i při velkém množství zombií na obrazovce se moc často nestává, že by framerate klesnul, hra běží celkem slušně při šedesáti snímcích. Jen dodám, že má pouze jeden režim zobrazení, v rámci něhož je obraz velmi slušný a framerate většinou stabilní. Je vidět, že si vývojáři dali po této stránce s remasterem hodně záležet, a vlastně je otázka, jestli jde pořád o remaster.

Původní Dead Rising jsem si v době jeho vydání hodně užil. I z toho důvodu, že šlo o jednu z prvních her pro Xbox 360, jakou jsem si mohl zahrát, a hned jsem si ji oblíbil. I proto jsem hodně rád, že na něj Capcom nezapomněl a servíruje nám kvalitní Deluxe remaster, který má nejen kompletně nový vizuální kabátek, díky němuž nákupní centrum plné krvežíznivých zombií krásně prokouklo, ale také má několik příjemných novinek a úprav v hratelnosti, ať už jde o nové schéma ovládání, možnost přetáčet čas nebo automatické ukládání. Díky nim si Dead Rising užijí nejen fanoušci, ale i noví hráči, kteří se doposud zamořenému nákupnímu středisku vyhýbali. Nákup mohu jednoznačně doporučit.

Dead Rising Deluxe Remaster

ps5xsx
Capcom , Capcom