Age of Mythology: Retold

Martin Šmíd, 8. 9. 2024 17:00
Microsoft nám udělal v minulém roce obrovskou radost, když na konzole Xbox přinesl dvě své legendární strategické hry Age of Empires II a Age of Empires IV v kompletních remasterech s velkým množstvím nového obsahu, díky čemuž nebyl problém u monitoru nebo televizní obrazovky prosedět stovky krásně strávených hodin. S konzolovými verzemi si navíc dal obrovskou práci a plně optimalizoval ovládání i interface pro gamepad. A to takovým způsobem, že po pár minutách hraní každý na originální kombinaci myš a klávesnice rychle zapomenul. Po obrovském úspěchu obou her na PC i konzolích se Microsoft rozhodl, že stejnou péči bude věnovat i nesmírně oblíbenému spin-offu Age of Mythology. Ten vychází v těchto dnech, a ačkoliv je na první pohled v mnohém podobný sérii Age of Empires, ostatně vznikl na jejích osvědčených a pevných základech, přidává do hry bohy s jejich jedinečnými silnými schopnostmi a nejrůznější hrdiny, čímž celou formulku krásně oživuje. Jak se remaster této nyní už 22 let staré herní klasiky povedl, se s vámi nyní podělím ve své recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Age of Mythology mám mezi svými nejoblíbenějšími strategiemi. Nahrál jsem ho opravdu tisíce hodin při jeho vydání a následně se k němu neustále vracel, ať už kvůli parádním kampaním, vypiplané hratelnosti nebo i na svoji dobu modernímu zpracování. Oproti druhému Age of Empires šlo totiž o hru, která plně poskočila do 3D zpracování, což přineslo zcela nový a neotřelý pohled na válčení. Ano, dnes už asi moc tato skutečnost neohromí, ale je třeba si uvědomit, že původně hra vyšla v roce 2002 na PC, tedy před 22 lety. Ve stejném roce mimochodem jako další velká strategická klasika – Warcraft 3 od Blizzardu. Moci si nyní zahrát remaster či spíše remake Age of Mythology, jsem si nemohl nechat ujít. Zvláště při vědomí, že za ním stojí stejní vývojáři ze studia World's Edge, kteří se postarali o moderní verze Age of Empires her a jejich předěláním na konzole.

Základ hratelnosti je jinak dost podobný Age of Empires sérii, protože na začátku si postavíte centrum, které může dělat normální jednotky, a postupně se snažíte postavit velkoměsto a budovat následné velké impérium s kasárnami a dalšími důležitými budovami, díky nimž získáte velkou armádu pro upevňování moci a dobíjení dalšího území. Jedinou výraznější změnou v základu tu je jen to, že centrum nemůžete postavit kdekoliv, ale na předem určeném místě na mapě. To ale nijak neomezuje, navíc když najdete další bod a postavíte v něm další centrum, navýšíte si maximální počet jednotek, které můžete vytrénovat. Samozřejmostí je i možnost zvedat epochy, přičemž každá přinese přízeň nového boha a s ním spojené výhody, což je oproti Age of Empires ta největší změna a novinka v hratelnosti. Hodně podstatná.

Základním kamenem hry Age of Mythology je kampaň, která přímo čerpá ze severských, egyptských i řeckých mýtů. I když je tedy nutné dodat, že nejde o jejich doslovné převyprávění, ale spíše se vývojáři nechali jen jimi inspirovat, aby mohli sepsat svoji vlastní jedinečnou zápletku, v níž se střetnou všechny tři výše zmíněné Panteony. Samotná kampaň je zábavná a nabízí rozmanité a zajímavé scénáře s jedinečnými dobře navrženými úkoly, v nichž nechybí ani dobývání slavného města Trója. Vyzdvihnout musím i krásná prostředí nebo celkově zajímavý příběh s dobře napsanými postavami, což je podpořeno kvalitními filmečky v enginu hry, které vše krásně posouvají kupředu. Kampaň navíc slouží i jako parádní tutoriál ke všem panteonům, protože postupně si zahrajete za všechny a hra vám intuitivní a hravou formou ukáže jejich vlastnosti. Tím tak budete připraveni do dalších režimů. K nim se ale teprve dostanu. Kampaň jsem si znovu jako před lety hodně užil a pořád patří mezi ty nejlepší a nejzajímavější, jaké jsem v podobných strategických hrách mohl hrát.

Když se podíváte na počet národů v Age of Empires II a pak na Age of Mythology, bude vám připadat, že jich moc není a že jde jen o chudého příbuzného. Jenomže mytologický spin-off vše vynahrazuje tím, že každý národ je naprosto odlišný, ať už jde o vizuál, kdy každý má jiné jednotky s nádhernými brněními a dalšími náležitostmi, tak hlavně herními vlastnostmi. Kvantita je tu nahrazena kvalitou, takže ačkoliv národů není tolik, vůbec to nevadí. Age of Mythology: Retold má čtyři národy, přičemž tři byli k dispozici v základní verzi – Řekové, Egypťané a Seveřané. Řekové jsou asi tím nejklasičtějším národem, který se ovládá jako jakýkoliv jiný z Age of Empires her, samozřejmě na několik drobností. Přízeň bohů, která zde nahrazuje surovinu kamene z Age of Empires, jako Zeus nebo Poseidón pak získávají modlením se u chrámů. To Egypťané musejí stavět krásné sochy a monumenty, aby oslovili Isis nebo Sutecha, no a Seveřané si přízeň Thora nebo Lokiho získávají samotným bojem, navíc jsou to právě bojovníci u nich, kteří umí stavět naprosto klíčové budovy. Klasičtí vesničané mají v tomto jen omezené možnosti, na druhou stranu umí vyrábět povozy, do nichž následně nosí materiál. Povozy přitom mohou přesouvat.

Součástí Age of Mythology: Retold je i velké rozšíření The Titans, skrze které se do hry dostali Atlanťané i se svoji kampaní, odehrávající se deset let po zničení bájného města, přičemž během ní dojde na kolikrát epické střety s obrovskými Titány. Samotná kampaň je rovněž kvalitní a krásně celý balíček doplňuje. Jde ale v prvé řadě o samotný národ, který se s tímto rozšířením do Age of Mythology dostal. Ten na první pohled nemusí být tak zajímavý a odlišný, třeba od Řeků, ale opak je pravdou, protože přichází s vlastními bohy, tedy titány (Kronos, Gaia a Uran), hrdiny a dalšími jedinečnostmi. Třeba nemá klasické vesničany, ale místo nich občany, kteří mají u sebe automaticky malý povoz, takže se nemusejí s natěženým materiálem vracet k nějaké budově, kde by ho skladovali. Tím se tedy těžba urychluje, ale to je samozřejmě jen začátkem, protože jinak se také těží přízeň bohů, případně skvělou novinkou je možnost povyšovat normální pěšáky na hrdiny. Atlanťané krásně hru obohacují, jsou zase úplně jiným národem po stránce hratelnosti, a asi dle mého názoru nejsložitějším na zvládnutí. Hru ale dělají zase o něco rozmanitější a hlavně lepší.

Age of Mythology se na rozdíl od série Age of Empires liší zmíněným využíváním nejrůznějších hrdinů, ale také božských schopností. Jak si totiž upgradujete věky, za každý si můžete vybrat jednoho ze dvou bohů, jehož přízeň si přejete. Následně vám dá řadu bonusů, možnost nakupovat mytické jednotky inspirované monstry z mytologií jednotlivých panteonů i schopnost sesílat na protivníky jeho ultimátní útoky. Můžete tak na protivníky sesílat blesky, omračovat je, aby bojovali mezi sebou, ale také je možné si přivolat na pomoc hady či jiné přisluhovače, případně si postavit healující studánkun nebo dát do rukou svým bojovníkům ohnivé zbraně způsobující na malý okamžik větší poškození. Já si nejvíce oblíbil tornádo nebo zemětřesení, které může značně pošramotit zdraví většiny budov ve městě protivníka. Kolikrát je díky těmto schopnostem možné rozpoutat na obrazovce nevídané peklo, na které se moc krásně dívá, ale hlavně protivníkovi pořádně zatopí a může mít značný vliv na výsledek zápasu v multiplayeru nebo výhry v kampani.  Když se podívám na samotnou hratelnost, je to právě možnost využívat božské síly, hrdiny, různé bonusy i mytologická monstra, co ji dodává potřebnou hloubku. To je třeba něco, co jsem trochu postrádal u Age of Empires IV, který byl v mnoha ohledech jednodušší, ačkoliv jsem si ho také užil.

U používání speciálních schopností udělali vývojáři v Age of Mythology: Retold velkou změnu. V původní hře bylo možné použít tyto schopnosti jen jednou za hru, takže si je hráč hodně šetřil na správnou chvíli. Nyní je ale možné jednou tuto schopnost použít bez poplatku, následně za poplatek přízně, přičemž pokaždé se tento poplatek zvedá. Díky tomu se tyto schopnosti mohou stát nedílnou součástí strategie. To následně vede k tomu, že je hra i mnohem zábavnější. Vývojáři ale nepřekopali jen používání božských schopností, ale také provedli několik dalších pěkných změn dle zpětné vazby od fanoušků, které hratelnosti prospívají. Jednotky byly znovu vybalancovány, k některým se dostanete i dříve a navýšen byl i populační limit, díky čemuž jsou bitvy velkolepější a epičtější. Přidán byl i zcela nový věk za postavení divu světa, po jehož získání se teprve můžete cítit jako bůh a protivníky zasypat nejrůznějšími drtivými údery, kterým nebude moci zdorovat. Asi jsem nečekal, že vývojáři takhle moc do hry sáhnou, ale výsledkem je ještě mnohem lepší a zábavnější Age of Mythology, který si už bez těchto změn nyní nedokážu představit.

Jen v kampaních Age of Mythology je možné utopit desítky hodin, protože jsou zábavné a mají slušnou znovuhratelnost, ale rozhodně to není jediné, co hra nabízí. Dát si můžete klasickou Šarvátku, v níž je možné změřit síly s dalšími 11 AI ovládanými protivníky na 41 mapách, přičemž ty je možné si pěkně nastavit, aby se z větší části hrálo dle vašich pravidel. No a pak je tu i online multiplayer, kde můžete hrát proti kamarádovi, případně si dát rychlou nebo hodnocenou hru proti náhodnému hráči. Já jsem odehrál jen asi tři hry během testování. Připojování bylo v mém případě rychlé a až na jeden menší lag jsem nenarazil na žádný jiný technický problém.

Hra Age of Mythology vyšla původně pouze na PC, takže se nyní ke konzolovým hráčům dostává skrze verzi pro Xbox Series X/S vůbec poprvé. O ovládání jsem popravdě strach neměl, protože jsem si byl moc dobře vědom, jak parádně se vývojářům povedlo upravit pro ovládání skrze gamepad hry Age of Empires II a Age of Empires IV. Age of Mythology: Retold má prakticky stejný systém ovládání i přizpůsobený přehledný interface, takže pokud jste Age of Empires hry na konzolích Xbox hráli, budete od první minuty jako doma. Označování jednotek, přidávání příkazů, stavění nebo samotné válčení. Vše je krásně intuitivní a vlastně mi ani myš a klávesnice nechyběla. Vrací se i profily, skrze které můžete vesničanům přidělit některý z profilů, podle čehož následně budou těžit tu nebo tu surovinu. Popravdě jsem ale tento systém moc nevyužíval ani u Age of Empires a i zde mi přišel trochu zbytečný. Alespoň z pohledu hráče, který má v podobných hrách něco nahráno a sám moc dobře ví, co je třeba natěžit.

Pokud si budete Age of Mythology: Retold kupovat, a s jeho hraním to myslíte trochu vážněji, třeba že jste fanoušky původní verze, rozhodně doporučuji tak učinit v Prémiové edici. Ta už nyní na startu obsahuje několik zajímavých bonusů, mezi nimiž jsou třeba Mytické bitvy, ale také nový bůh Freye, který dle mého mohl být i ve standardní edici. Chápu ale, že hra vychází i v Game Passu a vývojáři musejí nějak nalákat hráče, aby utratili další peníze. Zahrnuty jsou v Prémiové edici či upgradu i obě plánovaná velká rozšíření. První rozšíření přinese do hry čínský panteon, který byl v původní verzi už od roku 2016, kdy vyšlo rozšíření Tale of the Dragon. Já ale mohu nyní jen doufat, že budou vývojáři věnovat tomuto rozšíření potřebnou péči, protože původně vyšlo v dosti rozbitém a nevyváženém stavu. Co pak přinese druhé plánované rozšíření, v současnosti nevíme, ale je určitě pěkné vidět, že se vývojáři nechtějí na Age of Mythology: Retold hned po vydání vykašlat, ale budou ho podporovat i v následujících měsících nebo letech, jako tak činí u série Age of Empires. Ta má podporu přímo ukázkovou, a vlastně se pak člověk nemůže ani divit, že třeba druhý díl se hraje i 25 let po svém původním vydání.

Zatím jsem pěl na Age of Mythology: Retold jen samou chválu, ale jsou oblasti, na kterých mohli vývojáři ještě zapracovat. Pathfinding občas zazlobí, umělá inteligence není vždy dokonalá nebo se mi sem tam objevil nějaký ten glitch nebo bug. Jednou mi za zhruba 30 hodin hraní hra spadla do dashboardu. To vše jsou ovšem naprosté prkotiny vedle toho, jak moc jsem se i 22 let od prvního vydání bavil.

Vývojáři si dali s remasterem obrovskou práci, a je to vidět i na vizuálním zpracování. Přepracovány byly modely postav i monster, vylepšeny byly textury objektů i samotného prostředí, nasvícení je hezčí a vylepšeny byly i nejrůznější efekty. Díky tomu je Age of Mythology i dnes velmi pěknou a působivou podívanou, a rozhodně byste netipovali, že jde o více než dvacet let starou hru. Navíc jsem ji hrál na konzolích Xbox Series X i Xbox Series S, a na obou běží velmi dobře, plynule s rychlým načítáním. Kromě vizuálního kabátku vývojáři nahráli nově i soundtrack, díky čemuž jsou skladby, které naštěstí nedoznaly moc velkých změn, v mnohem větší kvalitě.

V minulém roce vydané hry Age of Empires II: Definitive Edition a Age of Empires IV: Anniversary Edition potěšili fanoušky u nás nejen svoji kvalitou a obsahem, ale také skutečností, že obsahovaly textovou českou lokalizaci. Ta byla navíc kvalitní, takže si hry mohl maximálně užít naprosto každý. Jsem neskutečně rád, že takto velká podpora se dostala i hře Age of Mythology: Retold. Přeloženo je opět vše, od filmečků po interface a různé popisky. Lokalizace je opět kvalitní a chybek moc neobsahuje. Sem tam se objeví třeba nepřeložený název nějakého objektu nebo jednotky, což může být lehce matoucí, když po vás hra chce něco postavit, přičemž v úkolu je název česky a v menu máte anglický originál. Podobných nedostatků je ale opravdu málo a nepředstavují větší problém. Za lokalizaci a navíc v takové kvalitě musím Microsoft opět pochválit.

Je vlastně až neuvěřitelné, jak velkou péči vývojáři věnovali hře Age of Mythology: Retold. Každý určitě čekal, že jen zvednou rozlišení, zlepší textury a případně opraví nějaké ty chybičky, ale oni i znatelně upravili i hratelnost a přidali některé příjemné novinky, výsledkem čehož je ještě mnohem lepší, velkolepější a v mnoha ohledech i epičtější hra. Age of Mythology je tak díky tomu i po více než dvaceti letech od svého prvního vydání fantastickou strategickou hrou, na níž se zub času ani trochu nepodepsal a pořád působí moderně. Pokud jste původní verzi milovali, je pro vás Retold naprostou nutností, ale zároveň je hra otevřená i zcela novým hráčům, i díky konzolovému portu s intuitivním ovládáním.

Age of Mythology: Retold

xsx
Xbox Game Studios, World's Edge