F1 2010
preview
9
Petr Strecker, 14. 4. 2010 23:57
Formule 1 by se daly označit za pravděpodobně nejvíce komerčně přijatý motosport dnešní doby. I malé děti ze sebe vyprsknou jména závodníků bez sebemenšího váhání, tento sport prostě milují jak staří, tak mladí. Zároveň je to také jeden velký uzavřený kolotoč s vlastním světem, který můžete buďto milovat nebo nenávidět. Co naplat, na konzolích se kloudná, virtuální podobu F1ček ukázala naposledy před necelými třemi lety na PS3 ve své licencované podobě od Sony. Tři roky uplynuly, doba pokročila a fanoušci nejrychlejších rakví na světě mohou jen volat po pořádném titulu. Kde nic, tu nic. To se snaží změnit Codemasters, kteří získali kompletní licenci pro rok 2010, přičemž jejich ambice jsou jediné – vstříknout hráčům do krve tolik oktanů nefalšovaného závodního požitku, že nebudete chtít nic jiného. Ačkoliv máme jen minimum informací o hře, byl by hřích se o ně s vámi nepodělit.
Pokud vás neminul hit v podobě rallye arkády DiRT 2, tak vás grafika, potažmo celkové vzezření F1 2010 vůbec nepřekvapí. Hra běží taktéž na EGO enginu, ale mohutně vylepšeném po stránce designové. Což je pravděpodobně jedna z prvních věcí, která vás napadne při pohledu na hru. To se nebavíme jen o kvalitě jednotlivých modelů monopostů, kterých se v jednu chvíli objeví na trati až šestadvacet, ale i scenérie tratí, které vypadají lépe, než kdy předtím. Otázkou je, jak velký dopad bude mít kvalita prostředí na vaše schopnosti za volantem. Kochat se krajinou v rychlostech přesahujících 200 Km/h přeci jen není nic bezpečného, ale když musíš, tak musíš. K tomu si ještě připočtěte noční závody a dynamické počasí, které může celkový pocit závodů jen zesílit. Očekávat můžeme samozřejmě obrovské množství blur efektů, které obraz uvedou do takové podoby pomocí rozmazávání okrajů a podobných efektů, že si budete připadat jako po oslavě narozenin.
Počasí ale není ve hře jen tak na efekt, nýbrž má fatální dopad na chování vozu a situaci na trati. Ne! To není možné?! Ano, opravdu tomu tak je. Co je horší, počasí se bude dynamicky a nezávisle měnit i během samotného závodu, což dává hráči prostor, respektive povinnost sledovat dění kolem sebe a měnit pneumatiky jako prezervativy. Dle prvních poznatků je opravdu znát, když jedete s pneumatikami na sucho po mokrém povrchu – auto je nestabilní, nervní na každém centimetru čtverečním vozovky. Jakmile zaprší a vysvitne slunko, trať pomalu začne schnout a vy si začnete všímat jemných výparů vody, které se zvedají ze země. Na trati se také během tohoto děje vyjezdí suché dráhy, kterých byste se měli pokud možno držet, chcete-li auto udržet v co největším klidu. A věřte nám, že chcete! Vývojáři pro demonstraci na veřejnosti zatím použili modely formulí z roku 2009, samozřejmě se ale v plné verzi počítá s letošním ročníkem a tolik milovaným / nenáviděným systémem KERS. O celou tuto šarádu s počasím se stará systém zvaný Active Track, jenž dokáže dokonale zjistit, jak byste měli jezdit, doporučí vám konfiguraci vozu a tak podobně, v závislosti počasí. Nebude to jen o dešti, těšit se můžeme na mlhu, mrholení a tak podobně. Takže do závodu nejen kombinézu ale možná také neoprén. Pokud budete připojeni na internet, počasí se bude měnit podle reálných podmínek. Pokud bude tedy v Bahrajnu v tu dobu mohutná vichřice, dočkáte se jí i ve hře.
Nejzajímavější novinkou je ale pohled do zákulisí celého týmu. Hra totiž bude rozdělená na dvě části – první a tou nejhlavnější jsou samotné závody a pokukování po světových trofejích. Každý chce mít nad krbem vystavené 1:16 modely autíček a vedle nich své vyhrané poháry. Durhou částí je management a řízení vašeho týmu přímo vámi. Což samozřejmě zahrnuje důležité rozhovory s mechaniky, stájovými kolegy, vedením, fanoušky, ale také nutné převařování před médii. Musíte totiž nějak zatajit, že ten světoznámý mistr světa je těžký alkoholik a každý večer brečí u masturbování. Váš osobní život je pro bulvár živnou půdou. Teď vážně, nečekej v tomto ohledu žádný Mass Effect, ale rozhodně příjemnou, doposud neviděnou novinku, která může zamíchat s děním jak na trati tak mimo ní. Můžete se například bavit s kolegou o strategii na trati, příkladně ho pochválit nebo naopak sjet jako malou holčičku. V týmu se tak bude odvíjet atmosféra od vašeho jednání s ostatními. Váš kolega je sice přítel, ale zároveň rival. Váš tým tak bude monitorovat vás oba a přesně zjistí, kdo jak využívá jednotlivé nastavení, či kdo dostává z vozu opravdové maximum. Vy jste zároveň vedoucími týmu (ne celého samozřejmě), takže můžete ostatní buzerovat, váš názor bude mít velkou váhu nejen ve vlastním týmu, ale také v celém šampionátu, takže bude možné lehce zasahovat i do něj. Každý z týmů bude navíc mít i originální charakteristiky. Codemasters uvádí příklad, kdy například ve Ferrari, když několikrát neuspějete, budete vystaveni obrovskému tlaku, zatímco u nováčků jako je například Lotus, se spokojí s průměrnými výsledky. To samé platí o tom, co řeknete před novináři. Celý váš úspěch tak netkví jen ve vyhrávání, ale také v celé koordinaci týmu, což dělá z F1 2010 vcelku originální podívanou, se kterou se zatím jen tak nesetkáte.
Sečteno, derivováno, podtrženo, poslední ročník se zatím jeví jako obrovská naděje pro ty, kterým se líbil zatím poslední ročník od Sony, jež čekají na nové soupisky a aktualizace právě počaté sezóny. Hra je samozřejmě mohutným skokem kupředu, který není schován jen pod tím skvěle vypadajícím technickým kabátkem. Jen aby vývojáři dodrželi všechny sliby. Potom by to mohla být skutečná nirvána.
8/10
Komentáře