Metro Awakening

recenze  12
Martin Šmíd, 5. 11. 2024 19:00
Headset PlayStation VR2 bude na trhu už pomalu dva roky. Jde o kvalitní kus hardwaru, který bohužel trpí na menší podporu ze strany velkých herních společností, a dokonce se ani Sony moc nehrne do přípravy first-party her, což je dle mého názoru škoda. Hry jako Gran Turismo 7, Resident Evil Village nebo Vertigo 2 ukázaly, že má tento headset velký potenciál a může nabídnout kvalitní nevšední zážitek, který ve 2D nejde docílit. Sem tam si sám rád hru ve virtuální realitě zahraju, pokud je alespoň trochu zajímavá a slibuje kvalitní herní zážitek. Tak jako právě vycházející akce Metro Awakening. Jde o nový díl oblíbené a úspěšné videoherní série, která je založena na populární knižní sérii spisovatele Dmitryje Glukhovskyho. Ten se v současnosti těší hlavně velké oblibě na západě, přičemž v domovském Rusku je na něj vyhlášeno pátrání, hrozí mu dlouhý pobyt za mřížemi a jeho tvorba stahována z prodeje. Na Metro Awakening jsem se v posledních týdnech docela dost těšil, protože záběry vypadaly dobře a navíc byly pozitivní i první dojmy. Jak jsem byl s hrou nakonec spokojen, se dočtete níže.

Recenzovaná verze: PlayStation VR2

Za videoherní sérií Metro stojí ukrajinské studio 4A Games, které v současnosti pracuje na zcela novém velkém dílu pro PC a konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Ten ale zatím představen nebyl, ale podle posledních informací se zdá, že nebude dlouho trvat a dozvíme se o něm první podrobnosti. Metro Awakening je spin-offem videoherní série, který zapadá do budovaného univerza, ale na starost si ho vzali vývojáři ze studia Vertigo Games z Amsterodamu. Ti mají bohaté zkušenosti s hrami pro virtuální realitu, ostatně stojí za oblíbenými zombie akcemi Arizona Sunshine a také povedenou kooperativní akcí After the Fall. Navíc jim pomáhali jejich kolegové z 4A Games a do vývoje se zapojil i Dmitry Glukhovsky. Dalo by se říci, že Metro Awakening nemohlo být v lepších rukou. I proto jsem během hraní měl pocit, že hraju opravdu hru a ne jen další technologické demo, chtějící ukázal možnosti headsetu, ale nepřinášející kvalitní herní zážitek.

Když byla hra Metro Awakening poprvé oznámena, dozvěděli jsme se, že hlavní hrdinou tentokrát nebude Artyom. Až později vyšlo najevo, že hlavním hrdinou je jedna z nejoblíbenějších postav videoherní i knižní série – doktor Serdar, z něhož se následně stal Chán. Vývojáři tak dávají možnost zjistit o této oblíbené postavě další informace a prožít s ním docela zajímavý, smutný a neskutečně emotivní příběh. Ten se odehrává patnáct let po obrovské jaderné katastrofě (2028), po níž poslední zbytky lidstva přežívají v moskevském metru, kde přišly o poslední naději na normální život. Tragický osud potkal i hlavního hrdinu a jeho ženu Janu, která trpí po nepěkné životní zkušenosti depresemi a potřebuje k fungování vzácné léky. Když začnou docházet, vydá se je Serdar hledat, ale mezitím jeho žena Jana opustí bezpečí stanice a uteče do temných tunelů, kde se to hemží nejen dalšími kolikrát zfanatizovanými frakcemi, ale také nejrůznějšími mutanty. Příběh je dobře napsaný, i když trochu sem tam předvídatelný, má řadu silných momentů a zajímavé postavy, s nimiž hlavní hrdina komunikuje skrze rádio. Navíc se mi líbilo, že jsem se o oblíbené postavě dozvěděl další podrobnosti a vidět její vzestup k tomu, čím se stala v předchozích hrách Metro.

 Pokud jste hráli některou z předchozích her ze série Metro, máte zhruba představu, co vás v Metro Awakening čeká. Také jde o first-person dobrodružnou hru odehrávající se v temných a hodně stísněných lokacích moskevského metra. Pohyb po těchto lokacích, v nichž si musíte svítit baterkou a slyšíte kapat vodu, různé vrzání či děsivý skřek ohavných monster, je díky virtuální realitě ještě působivější, strašidelnější a atmosféričtější. Vývojářům se doslova povedlo mě vtáhnout do světa hry způsobem, že jsem se od hraní jako fanoušek knižní i herní série nemohl odtrhnout. Ačkoliv mě hrozně bavilo pobíhat po metru a jeho temných zákoutích, po nějakém čase jsem si říkal, že by nebylo špatné se podívat i do jiných lokacích. Rozmanitost lokací není moc velká, navíc někdy se i opakují. To je rozhodně velká škoda.

Hlavní hrdina na rozdíl od Artyoma a dalších postav není voják. Je to lékař, takže je dobré se střetům s lidskými protivníky vyhýbat skrze stealth. Ten je jednoduchý, ale funkční. Protivníka zlikvidujete tím, že se k němu připlížíte, zatnete pěst (pohlavek dlaní nefunguje) a uhodíte ho do hlavy. Navíc díky hodinkám vždy víte, jestli vás protivníci mohou vidět nebo ne. Někdy ale samozřejmě dojde na přímé konfrontace, a to pak budete muset využívat několik zbraní, které během hraní získáte. Na začátku to bude klasická pistole Tokarev, ale později dojde i na upravené AKčko, brokovnici nebo tichou kuš. Už jsem hrál ve virtuální realitě docela dost akčních her, přičemž se mi nejvíce líbily ty, které měly realističtěji pojatou střelbu a vůbec zacházení se zbraněmi. I proto jsem nadšený, že Metro Awakening do této kategorie her patří, o což si ostatně přímo říkalo, navíc nemá na zbraních žádné laserové zaměřovače, které by vám ukazovaly, kam střílíte. Musíte se spolehnout jen na klasické zaměřování, což vyžaduje trochu cviku, ale o to pak uspokojivější střelba je. Nabíjení zbraně je také zpracováno realisticky, takže nestačí jen stisknout jedno tlačítko, přičemž s AKčkem můžete střílet jen jednou rukou, ale v tomto režimu je značně nepřesné a kulky létají všude, jen ne do nepřátel. Proto je daleko lepší ho držet oběma, jako tomu je ve skutečnosti. Líbí se mi také, že je možné brát zbraně mrtvým protivníkům a střílet z nich, čímž nespotřebováváte vlastněné náboje. Případně je možné zásobník z takové zbraně vzít a náboje si přivlastnit.

Realističtější pojetí střelby se ke hře krásně hodí a vyzdvihuje i její survival původ, protože je mnohem lepší protivníka sundat jedním nábojem výstřelem do hlavy než tím, že do něj nasypete celý zásobník. Ostatně nábojů nemáte nekonečno, ale musíte je hledat po skřínkách nebo v boxech, stejně jako lékárničky a další důležité předměty. Metro Awakening je na rozdíl od hlavních her spíše lineárnější zážitek, ale nabízí menší prostor pro průzkum, za což jsem rád. Rozhodně vám vše nenaservíruje až pod nos. Přestřelky s protivníky jsou kolikrát dost hektické, ale díky realisticky zpracovanému zacházení se zbraněmi zábavné a neskutečně uspokojující. Kromě lidských nepřátel vám budou dělat společnost i děsivá monstra, která jsou daleko rychlejší a dokážou na hlavního hrdinu zákeřně skákat zezadu. Druhů monster není tolik, což je trochu škoda, dokázal bych si představit, že tady bude hra rozmanitější.

Pokud bych měl něco střetům s lidskými protivníky vytknout, je to umělá inteligence. Většinou na nějakou taktiku kašlou a snaží se jen nabíhat na pozici hlavního hrdiny, a to kolikrát rovnou před jeho zbraň. Na druhou stranu jsou docela přesní, takže je není možné podceňovat, protože hlavní hrdina toho moc nevydrží. Stačí pár kulek na to, aby se začal válet v kaluži krve. Nebezpečí ale představují lidští protivníci hlavně svým počtem a přesnou střelbou než inteligencí.

Už předchozí díky série Metro byly hodně interaktivní a vlastně i proto bylo hodně jednoduché jejich koncept upravit pro virtuální realitu. Nejde jen o zacházení se zbraněmi, ale také i interakci s různými předměty, které můžete házet, otevírání dveří, mačkání pák, případně používání baterky, kterou je nutné sem tam skrze páčku na kapesním generátoru nabít, jinak přestane svítit. Ten mimochodem je nutné používat i k otevírání dveří, které jsou bez elektřiny.  Rovněž máte kdykoliv přístup k léčící pistoli, do níž je nutné shánět kapsle s léčivem, případně batohu. Stačí pro něj sáhnout jednoduše levou rukou za rameno. Na něm následně vidíte stav zásob, plněný úkol, ale také na něm máte upevněno další nesené vybavení, od baterie po granáty a zapalovač, hodící se k zapalování pavučin (kdo trpí arachnofobií, má se na co těšit).

Důležitou součástí výbavy je i ikonická plynová maska, kterou si musíte nasadit v radioaktivních zónách, jinak bude s vámi během pár vteřin další mrtvola. Lidští protivníci jsou nepříjemní, stejně jako mutanti, ale ten nejrychlejší zabiják ve hře je jednoznačně radiace. Masku lze kdykoliv vzít z batohu a nasadit si ji, přičemž je nutné o ni pečovat jako v hlavních hrách Metro. Sem tam proto potřebuje vyměnit filtr, no a někdy je nutné z ní setřít nečistoty tím, že přejedete rukou před headsetem. Všechny tyto akce provádíte stejnými pohyby jako ve skutečnosti, což má za následek ještě lepší ponoření se do temných moskevských uliček metra.

Hra Metro Awakening po vás vyžaduje spoustu odlišných pohybů a akcí, na což hráči klasických akčních her nejsou vůbec zvyklí, a i proto jsem se bál, že by mohlo být jednoduché se v tom ztratit. Musím ale říci, že vše je naprosto intuitivní, a vlastně veškeré úkony provádíte prakticky tak, jako ve skutečnosti, takže jsem neměl s ničím během hraní větší problém. Samozřejmě, vyměnit zásobník ve zbrani ve vypjatém momentě, když se vám ruce ještě do toho klepou, není nic jednoduchého. Kolikrát jsem jen dal do zbraně zásobník a mačkal už spoušť, ale zbraň jen cvakala na prázdno. To ale podporuje samotný velmi dobrý zážitek z hraní. Nesetkal jsem se, že by hra kvůli ovládání frustrovala, zvláště když skrze tutoriály postupně vysvětlí, jak vše funguje. Pochválit musím i využití haptické odezvy, ať už v ovladačích nebo samotném headsetu. Vývojáři dávají možnost si i pohrát s pohybem, aby se vám nedělalo během hraní špatně. Je možné zvolit teleportaci, či normální pohyb skrze levou páčku s otáčením o několik stupňů nebo volnou kamerou jako u klasických first-person stříleček. Já problémy s nevolností ve VR nemám, a proto jsem zvládl volný pohyb jen se začerněním okrajů obrazovky. Možností, jak si optimalizovat zážitek, je opravdu hodně, a je vidět, že vývojáři mají s VR hrami bohaté zkušenosti.

Když vyjde pro VR headsety nějaký spin-off oblíbené série, většinou nejde o moc dlouhou a trvanlivou záležitost. Hra Metro Awakening je rozdělena do dvanácti kapitol, které jsem na střední obtížnost dohrál za nějakých devět hodin, což není špatný čas. A to i vzhledem ke skutečnosti, že se hra prodává skrze digitální distribuci za 949 Kč ve své základní edici. To mi vzhledem k tomu, jak kvalitní zábavu dostanete, rozhodně přijde jako férová cena. Znovuhratelnost není největší, vlastně bych řekl, že jsem během prvního průchodu viděl naprostou většinu toho, co hra nabízí. Motivací jsou snad jen sběratelské fotografie, které můžete nacházet při průchodu, případně trofeje, ale já mezi hráče, kteří by toto virtuální harampádí sbírali, bohužel nepatřím.

Hra Metro Awakening je postavena na Unreal Enginu, který je dobře optimalizován nejen pro klasické PC a konzolové hry, ale i pro VR headsety. Vývojáři s ním mají navíc zkušenosti, takže nepřekvapí, že Metro Awakening vypadá rozhodně hodně nadprůměrně na poměry her pro virtuální realitu. Postavy jsou detailní, jen třeba mimika není na tak vysoké úrovni, na kterou jsme nyní u současné videoherní produkce zvyklí. Prostředí je na tom také dobře, navíc hra má i dobré nasvícení, navozující kolikrát tu pravou hororovou atmosféru, kterou od série Metro očekávám. I proto sem tam dojde k nějaké té lekačce nebo momentu, po kterém si budete muset zkontrolovat stav svého spodního prádla. Vlastně jsem byl i překvapen, jak velké produkční hodnoty hra Metro Awakening má, což se podepsalo i na dobrém ozvučení, výborném soundtracku, který krásně doprovází akci či emotivní momenty, a také solidním dabingu. Metro Awakening rozhodně nepůsobí jako chudší spin-off, ale jako plnohodnotný díl série Metro, za což jsem moc rád.

Optimalizace je dobrá, ačkoliv ne dokonalá. Framerate je stabilní a nevšiml jsem si v tomto problém, ale hra mi několikrát během hraní v několika sekvencích padala, což je hodně nepříjemné. Snad tento problém vývojáři brzy opraví. No a také bych si dokázal představit, že hra bude mít o něco kratší nahrávací obrazovky, případně se jich úplně zbaví. Když už jsem u těch nahrávacích obrazovek, musím zmínit i checkpointy, které nejsou na každém rohu a pokud někde zemřete třeba na radiaci, musíte opakovat mnohdy větší kus znovu. Před akčními pasážemi se hra ale naštěstí vždy ukládá.

Videoherní série Metro je obrovsky oblíbená i u nás, čemuž určitě dopomohla i přítomnost české lokalizace. Je určitě skvělou zprávou, že o tu nebyl ochuzen ani tento VR spin-off. Lokalizace je formou titulků, které je nutné si ve hře zapnout, defaultně je má vypnuté. Překlad je kvalitní, stejně jako u hlavních dílů. Přeloženy jsou veškeré rozhovory i interface, takže si hru užijí na maximum i hráči, kteří neumí ani slovo anglicky. Za přítomnost lokalizace musím vývojáře opravdu hodně pochválit. 

Metro Awakening je kvalitní akční zážitek, který jsem si po celou dobu náramně užíval. Akční pasáže jsou napínavé, atmosféra přímo fantastická, prostředí děsivé, emotivní příběh dostatečně kvalitní, aby udržel pozornost do finále, a pochválit musím i líbivé vizuální zpracování a přímo skvělý soundtrack. Na Metro Awakening jsou každý moment vidět velké produkční hodnoty a skutečnost, že nejde jen o technologické demo, ale plnohodnotnou hru. Škoda jen několika chybiček či menší rozmanitosti prostředí a nepřátel, ale ty nijak nekazí velmi pozitivní dojem, který po dohrání mám. Pokud vás série Metro baví a doma máte PlayStation VR2, musíte si tuto hru zahrát. Budete se dobře bavit jako já. 

Metro Awakening

ps5psvr2
Deep Silver, Vertigo Games
Datum vydání hry:
7. 11. 2024
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře