Someday You'll Return Director’s Cut
Recenzovaná verze: PlayStation 5
Na samotném začátku je třeba ocenit, s jakou péčí byl titul Someday You'll Return vytvořen. Během 4 let se mu oba zmínění pánové naplno věnovali a výsledek stojí za to, což si popíšeme níže. Hráči, kteří milují záhady, tajemné lesy a mystično, si rozhodně přijdou na své. O to víc si hru užijí i vzhledem ke skutečnosti, že se plně odehrává v rámci České republiky.
Celá hra se odehrává v okolí Prachovských skal. Potěší proto zejména turisty, kteří se rádi procházejí po těchto místech, byť je třeba dodat, že lokace jsou ve hře upraveny a neodpovídají úplně reálné situaci. Hlavním hrdinou je Daniel. Ten přijíždí do místních lesů, aby pátral po své dceři Stele. Ta měla u sebe mobilní telefon a poslední signál přicházel z jemu dobře známých míst, neboť v okolí Prachovských skal strávil značnou část svého dětství.
Someday You'll Return vidíte z pohledu vlastních očí a pohybujete se po předem vytyčených trasách, které mají své drobné odbočky, ale i jasně dané mantinely. Díky tomu se ale autorům daří hráče vést skrze hodně tajemný, místy zvláštní, ale solidně rozehraný příběh. Daniel záhy zjišťuje, že nalezení Stely nebude tak snadné, jak by si možná na počátku myslel. Příběh je podán velmi sympaticky, jen je třeba ohlédnout od některých nesmyslností, jako je například rozhodnutí Daniela nezapojovat do pátrání policii, a tak podobně. Jenže během pátrání zjišťuje, že tu mnoho věcí není takových, jak se zdá, a netuší, na koho se zde může spolehnout či nikoliv.
Co zde funguje doslova brilantně, tak to je jednoznačně atmosféra. Skutečně máte pocit, že se procházíte lesy v oblasti Českého ráje. Na počátku jde o příjemné procházky po nádherných vyhlídkách, které skýtají krásný výhled do okolí. Jenže to vše se začne drolit ve chvíli, kdy je třeba navštívit opuštěný bunkr a pak už si nemůžete být jisti tím, co na obrazovce vidíte nebo vnímáte. Párkrát jsem se přistihl, že jsem měl doslova mrazení v zádech, když jsem procházel některé lokace. Nepočítejte s žádnými typicky otravnými lekačkami, ale s dobře budovaným napětím.
Český tísnivý počin mi nejvíce připomínal velmi zdařilou adventuru s názvem The Vanishing of Ethan Carter. Také šlo o podobně laděný titul, který i přesto, že nebyl hororem, tak dokázal na některých místech hráče znejistět, zda na něj něco nečeká za dalším rohem. Someday You'll Return se to daří ještě o něco lépe, protože tady strašidelná atmosféra na hráče dýchá při každé procházce lesem. Vydáte se neohroženě do dětského tábora, abyste si prohlédli jeho zbytky, ale budete odcházet s nepříjemným pocitem poté, co uvidíte kresby dětí na nástěnce. Čím hlouběji se do hry ponoříte, o to děsivější a ponurejší začne veškeré prostředí být.
Aby ovšem Daniel jenom nebloumal po některém z otevřených prostranství a lesních stezkách, tak čas od času bude nucen překonat skalní stěny a vyšplhat na ně. Občas také narazíte na poměrně chytré hádanky, které bude třeba vyřešit. Jejich síla je v tom, že nejde o nijak složité záležitosti, ale je potřeba se nad nimi občas zamyslet a prohledat okolí, aby bylo jasné, co dalšího je třeba udělat. Díky tomu nechybí ani jednoduchý systém craftingu, kdy Daniel bude muset sem tam i něco rozebrat, upravit či postavit z nalezených věcí.
Poměrně zajímavou činností je i tvorba lektvarů. Ta vyžaduje nasbírání požadovaných bylin a dle receptu je pak na vás, abyste připravili onen dryák správně. Během přípravy pak máte možnost bylinu nasekat nebo rozdrtit, a to se týká i jednotlivých částí – listy, kořen, květ atd. Díky tomu získáte větší množství surovin a ve správném pořadí, počtu a díky správnému postupu připravíte odvar. Hra má také poměrně velké množství collectibles. V praxi to znamená, že skenujete QR kódy na důležitých místech, sbíráte písničky a v poslední řadě hledáte odhozené obaly od bonbonů, kterých je rovná stovka. U QR kódů je zajímavé to, že je můžete naskenovat a uvidíte reálnou předlohu, podle které autoři místo zpracovali. Velkou výhodou nově vydané Director’s Cut je to, že můžete hrát jednotlivé kapitoly zpětně a takzvaně dosbírat, co ještě nemáte.
Tento český strašák je oproti konkurentům také vybaven solidní herní délkou. Ta se v závislosti na vašem průchodu může protáhnout na 15 až 20 hodin. Může za to kombinace solidní atmosféry, ale také fakt, že se budete snažit veškeré prostředí prohledat do detailu, a to zabere poměrně značnou část herní doby. Jen je škoda, že místy vás hra vytrestá na puzzlech, díky bylinkářství občas ztratí tempo, a tak některé půlhodiny budete muset mírně přetrpět, než se zase začne něco dít. Asi bych se nezlobil, kdyby byla hra mírně zkrácena, a to kvůli intenzivnějšímu zážitku.
V Someday You'll Return můžete dojít celkově k jednomu z šesti různých konců. Konce ovlivníte svými volbami a interakcí s vaším mobilním telefonem. Právě Director’s Cut přidává ještě jeden speciální v případě, že se pustíte do New Game+. Jenže si dovolím tvrdit, že nebude tolik hráčů, kteří by hře obětovali tolik času v dvojnásobné porci. Je totiž zkrátka holým faktem, že kromě některých collectibles toho z hlediska znovuhratelnosti, nemá hra už příliš co nabídnout.
Co na hře jednoznačně oceňuji, je její bezproblémový chod. Až na pár scén jede po většinu času svižně. Grafická stránka je na poměrně vysoké úrovni a zachycení lokální přírody je téměř dokonalé. Kde se to už trochu drolí, tak jsou pak menší detaily. Nejvíce si určitě všimnete horších animací a vykreslení postav. Zcela upřímně, čert vem některé drobnosti. Stále je třeba mírně přimhouřit oko při pomyšlení na to, že hru vytvořili pouze dva lidé. V tomto ohledu je to velmi slušný výkon. Someday You'll Return Director’s Cut nabízí na konzoli PlayStation 5 dva grafické režimy. Jeden vám umožní hrát ve 4K při 30 snímcích a druhý nabízí stabilních 60 snímků při Full HD rozlišení (je trochu škoda, že se vývojáři nepokusili alespoň o 1440p). Hra nově nabízí také skvělý fotorežim.
Autoři se už u původní PC verze postarali o to, aby hra uměla česky a mohli si ji maximálně užít i hráči u nás. Najdete tu tak hodně ukazatelů a map, které jsou plně počeštěné, a ve hře nechybí ani kompletní české titulky v případě dialogů. Na český dabing nakonec nedošlo. Možná mě trochu mrzí, že ve hře není výraznější hudba. Ta se více projevuje spíše jen a akčnějších pasáží hry, jinak se drží hodně v pozadí.
Je až překvapivé, že i v malém počtu se dá vytvořit slušná hororová adventura, která má solidní šanci oslovit nejen hráče u nás, ale i v zahraničí. A díky novému vydání na konzolích se určitě její publikum ještě zvětší. Someday You'll Return Director’s Cut je dobře odvedený kus práce, který vylepšuje již původní zážitek a přináší skvěle tajemnou výpravu do českých lesů. Jen je škoda, že graficky hra není místy dotažená a sem tam obsahuje i hluché pasáže. Jinak ale všechna čest, protože vytvořit takto velký titul ve dvou lidech je zkrátka umění. Nechte se mírně postrašit a vydejte se do temných českých lesů.
Komentáře