Jacob Jones and the Bigfoot Mystery
recenze
16
Martin Šmíd, 30. 5. 2013 21:00
Sony se rozhodla, že když už na kapesní konzoli Playstation Vita není tak moc velkých her, jak by si jistě přála, ty přijdou až v druhé polovině tohoto roku, začne přemlouvat menší vývojáře, aby pro ni vytvářeli sice menší, ale kolikrát i nesmírně kvalitní a originální kousky. Příkladem je studio Lucid Games, které nyní skrze digitální distribuci uvedlo na tuto konzoli adventuru Jacob Jones and the Bigfoot Mystery. První obrázky a informace moc nedávaly představu, o co se bude ve výsledku jednat, naštěstí moc dlouho netrvalo a doputoval k nám finální produkt, takže se na něj můžeme podívat.
Možná jste sami jako mladí jezdili na nejrůznější letní tábory se svými vrstevníky, a na nich poté hráli nejrůznější hry, když ještě herní konzole, počítače a další dnešní technologie nebyly dostupné. Na letní tábor se vydává i hlavní hrdina právě recenzované hry, devítiletý klučina Jacob Jones, který je samozřejmě plný energie, jen tak něčeho se nezalekne, a rád si dělá nové kamarády, i mezi divokou faunou. Jacob Jones se dostane do pěkného tábora Camp Eagle Feather, jehož vedoucí je na první pohled příliš nevěrohodná paní Haggardyová. Příběh je vyprávěn od začátku skrze chytré dialogy plné humoru. Že půjde o kvalitní počin, dávaly tušit už první informace, protože příběh pochází z pera autora George Polea, který byl nominován v minulosti na cenu BAFTA. Každopádně jakmile Jacob Jones dojede na tábor, čeká ho nejen klasické seznamování s dalšími vrstevníky, ale i s chlupatým novým kamarádem Velkou stopou, který si říká Biggie. Každá postava, kterou Jacob během hraní potká, má vlastní příběh i charakter, některým může věřit více, některým méně.
Jacob Jones and the Bigfoot Mystery je hlavně klasickou adventurou, v níž chodíte z místa na místo, mluvíte se spoustou nových kamarádů, případně s vedoucími tábora. Zde je tak jasné, že kdo neumí alespoň průměrně anglicky, spíše byste měli umět vzhledem k velkému množství textu daleko lépe, odnese si možná i poloviční zážitek, protože hra na dialozích a vyprávění příběhu skrze ně staví. První polovina hry je taková pomalá, moc se toho neděje, ale to je dáno s poznáváním tábora a jeho obyvatel. Jakmile potkáte nového kamaráda Biggie, vše začne mít daleko větší tempo, až vše vyvrcholí po zhruba dvou hodinách. Vývojáři se rozhodli, že Jacob Jones and the Bigfoot Mystery budou vydávat po epizodách, takže proto tak krátký čas, ale na druhou stranu je nutné dodat, že hra, tedy tato první epizoda, stojí na Playstation Store pouhých 55,-Kč. Celkově vývojáři mají v plánu vydat pět epizod, takže čtyři ještě zbývají.
Hra není jen o mluvení s obyvateli tábora, ale i o plnění úkolů, a hlavně o řešení nejrůznějších logických hádanek. Těch je tu připraveno přes dvě desítky, přičemž jsou rozmanité a zábavné po celou dobu hraní, k jejich vyřešení využíváte nejen přední dotykový displej, ale i gyroskopický senzor konzole. Ovládání zde je bezproblémové, maximálně uživatelský přístupné, což je rozhodně velkým plusem. Hádanky jako takové jsou na začátku celkem jednoduché a triviální, ale zvláště ve druhé polovině řádně přituhne a váš mozek kolikrát dostane pořádný šok, takže rozhodně oceníte i nějaké ty nápovědy, dokonce můžete hru ve třech případech nechat, aby hádanku vyřešila za vás. I když přeskočení hádanky moc nedoporučuji. Na začátku se může zdát, že hra je hodně lineární, ale ona to zase není tak pravda, protože některé hádanky jsou bokem, takže je neobjevíte, pokud půjdete čistě po příběhové lince. Naštěstí po dohrání se můžete vrátit do hry a zbylé hádanky vyřešit skrze menu hry. Také můžete zkusit některé hádanky vyřešit na méně tahů, za což budete odměněni virtuálním harampádím, tedy trofejemi.
Kromě řešení hádanek můžete během hraní sbírat po lokacích chytře schované plechovky, i když je možná škoda, že vývojáři nepřipravili sběratelských předmětů daleko více. Tady je rozhodně prostor pro zlepšení v následujících epizodách. V dalších epizodách bude rozhodně zajímavé sledovat, jestli vývojáři odhalí další zajímavé lokace, nic ale nemění na tom, že ty přítomné v první epizodě mají pěkný design, díky němuž si budete připadat, jako byste se na letním táboře nacházeli místo hlavního hrdiny.
Vývojáři z Lucid Games se rozhodli pro svoji hru Jacob Jones and the Bigfoot Mystery sáhnout po Unreal 3 enginu. Když tato informace byla zmíněna v první tiskové zprávě, hráči se ptali, jestli jde zrovna u adventury o dobrý tah. Jak se ovšem nyní ukazuje, vývojáři přesně věděli, co dělají. Hra díky Unreal enginu vypadá pěkně, má spoustu detailů, ale pořád si udržuje pohádkový vzhled, který má nalákat spíše menší hráče. Ani ti velcí ovšem rozhodně zklamáni nebudou. Velkým plusem je rozhodně plynulost, co jen možná nepotěší, jsou delší nahrávací časy, ale přežít se jednoznačně dají. Co dále jistě potěší, je pěkný hudební doprovod, dobré ozvučení, a rozhodně nezanikne ani kvalitní dabing jak hlavního hrdiny a jeho nového chlupatého kamaráda, tak dalších postav, které během hraní potkáte. Ačkoliv je Jacob Jones and the Bigfoot Mystery jen menší stahovatelnou hrou, vývojáři v něm ukazují, jak by měla zhruba hra na kapesní konzoli či tabletu (hra vychází i na iOS) vypadat.
Jacob Jones and the Bigfoot Mystery rozhodně neměl před vydáním velké ambice, o to o větší překvapení se jedná. V základu jde o slušnou adventuru s řadou vtipných dialogů, které vyprávějí příběh Jacoba na letním táboře. To vše je poté obohaceno o zajímavé logické hádanky, u kterých kolikrát dostane váš mozek pořádně zabrat. Jen je škoda, že se vývojáři rozhodli hru vydat po epizodách, takže za dvě eura získáte jen zhruba dvě hodiny zábavy, no a po dohrání čekání na další epizodu bude docela těžké. Snad se jí dočkáme v brzké době.
8/10
Komentáře