Destiny Expansion 1: The Dark Below

recenze  12
Martin Šmíd, 12. 12. 2014 13:00
Studio Bungie letos v září vydalo po dlouhém vývoji hru Destiny, od níž se možná čekalo až příliš, takže nepřekvapilo, že až přehnaná očekávání nedokázala naplnit. Především byl vyčítám malý obsah a absence hlubšího příběhu, ale na druhou stranu šlo o velmi kvalitní střílečku s lehkými MMO prvky, která se navíc pro mnohé hráče stala hodně návykovou záležitostí. Tento týden vývojáři vydali první větší rozšíření The Dark Below. Já jsem si ho samozřejmě nemohl nechat ujít, no a zde je jeho recenze.
Recenzovaná verze: PlayStation 4 Vývojáři ze studia Bungie neustále na oficiální stránce, v rozhovorech nebo fórech zdůrazňují, že hodně dávají na zpětnou vazbu hráčů a rozšíření The Dark Below z ní mělo hodně těžit. Mělo, protože ačkoliv vývojáři udělali několik změn k lepšímu a zřejmě i donutí hráče znovu Destiny v následujících dnech zapínat, nemůžu se zbavit dojmu, že vlastně DLC nepřináší zase tak moc nového. Každopádně vše se nyní točí kolem Eris, která unikla ze spárů zlého boha Crota, a nyní samozřejmě vypráví svůj děsivý zážitek, aby zabránila další katastrofě. Na měsíci se totiž bůh probouzí, a to je čas pro Strážce. Po příběhové stránce se vývojáři drží opět spíše při zemi a staví především na obrovském zajímavém univerzu, než na jednotlivých příbězích. Nové DLC je tím jasným důkazem, je jen dalším střípkem a prakticky kapkou v moři jménem Destiny. Příběh je ale daleko temnější, a celkově se mi i jeho podání líbilo, vyprávění Eris je velmi dobré, dokonce vývojáři nahráli několik nových pěkných hudebních motivů, ale je pochopitelně jasné, že kdo si zamiloval Destiny, nebylo to právě kvůli příběhu. Když si pokecáte s Eris, dostanete od ní hned tři zcela nové příběhové mise, které se následně vydáte plnit na Zemi a Měsíc. Pokud čekáte, že se podíváte do zcela nových lokací, možná budete zklamáni, protože to platí tak z části. Většinou se vše odehrává v dobře známých lokacích, kde potkáváte staré známé, jen s o něco vyšším levelem, což je trochu problém pro DLC, za které chtějí vývojáři tolik peněz. Nové lokace samozřejmě nechybí, ale není jich tolik, jak by se možná slušelo. I tak jsou ale nové mise zajímavé, daleko akčnější a líbily se mi, jen bych ocenil, pokud by byly delší nebo jich bylo více. Každou z misí není těžké dohrát do deseti minut, takže za zhruba půl hodinu bude konec. Vývojáři ovšem ještě připravili od Eris několik dodatečných úkolů na Patrolach, navíc ke splnění je nutné projít i nové Striky, díky nimž se následně odemknou Nightfally, Weekly Heroic Strike a Daily Striky, které jsou na začátku zamknuty. K nim se ještě dostanu. Vývojáři trochu uměle natáhli u DLCčka dobu hraní tím, že bylo nutné počkat na Xura, a koupit u něj speciální předmět. Díky němu následně dostanete u Eris další úkoly, spočívající v lovu různých potvor. Jinak u Eris můžete každý den aktivovat nové Bounty a levelovat u ní, za což se vám odemkne přístup k lepšímu materiálu, který kolikrát potřebujete k vylepšování zbraní a nového brnění. U klasických nových misí, Striků a se mi líbilo, jak je vše příběhově krásně propojené v jeden celek, který pojí čarodějnice Omnigul, přičemž následně v raidu vše následně vyvrcholí. Ještě se vrátím ke Strikům a nejprve zmíním první, k němuž mají přistup všichni hráči napříč konzolemi, a to The Will of Crota, který se odehrává na Zemi, a jehož úkolem je sejmout jednu silnou čarodějnici Omnigul. Po stránce designu nepřekvapí, ale překvapí právě ve své větší akčnosti, protože nepřátelé nabíhají v daleko větším počtu, kolikrát jak v Serious Samovi, takže se mají tři hráči co ohánět, zvláště při finálním souboji, který opět je hodně o taktice a nalezení správného postupu. To samé platí pro PlayStation exkluzivní Strike jménem The Undying Mind, odehrávající se na Marsu, a jde prakticky o úroveň z finále původní hry. Strike je pochopitelně zábavný, má nového bosse, ale co mi na něm vadilo, je jeho menší nápaditost a hlavně krátkost. Rozhodně měl být delší, protože takto je za pár minut konec, možná se nestačíte ani rozkoukat. U Destiny se ale každý nový obsah určitě počítá, takže proč si stěžovat.
Začátkem příštího roku vyjde druhé rozšíření House of Wolves. Co vše přinese, oznámí vývojáři po novém roce.
Mnozí hráči už určitě dosáhli třicátého levelu, ať už díky procházením raidů nebo účasti v Iron Bannerech, tedy nevyrovnaných PvP soubojích, které občas Bungie pořádalo a bude pořádat i nadále, další bude příští týden. Rozšíření The Dark Below nabízí zcela nové legendární a exotická brnění. Ty základní, která můžete koupit u obchodníků, případně vám mohou vypadnout v úkolech nebo Strike misích, mají Light 33, takže se můžete dostat po vylepšení až na 31 level. S tímto mám docela problém, protože někdo, kdo věnoval hře i měsíce života, jako třeba já, aby se dostal na třicátý level, nyní bude smutně koukat, jak jeho kamarádi, kteří Destiny zapnuli jen občas, si rovnou nakoupí požadované oblečení, navíc na lepší level. Tohle mohlo Bungie vyřešit lépe. Pak tu jsou nová raidová brnění (budou pořádány pro jejich získání i speciální Trials of Osiris akce podobné Iron Bannerům), která vaši postavu mohou vyhnat až na 32 level, protože mají light až 36, a musím říci, že jejich design se vývojářům povedl a jsou skvělou odměnou za muka v raidu Crota's End, o němž se zmíním ještě níže. Brnění a výbava samozřejmě nejsou jedinou novinkou, ale sem tam se objeví i nějaká ta nová zbraň s Damage až 331. Zamiloval jsem si hlavně novou The Murmur Fusion Rifle s dvěma režimy střelby, kterou získáte za splnění třetího úkolu u Eris. Vývojáři už v posledním updatu pak upravili vylepšování, na které budete třeba u raidového brnění potřebovat nové speciální materiály, které jsou potřebné i pro vylepšování zbraní. Jejich sehnání není podle několika posledních dní vůbec lehkou záležitostí, a vyžadují od hráče hodně hraní. Co se mi líbilo, tak je možnost u Xura upgradovat zlatou zbraň nebo brnění na lepší. Máte třeba The Last Word? Můžete ho dnes za Exotický Shard a nějaký ten peněžitý obnos vylepšit, jen je třeba počítat s tím, že následně bude nutné ho znovu vyupgradovat na maximální palebnou sílu, což platí i u brnění. Pokud tento týden svoji zbraň u Xura nenaleznete, není proč nadávat, příští týden se nabídka obnoví. Protože nové rozšíření nabízí nové Striky, přichází jedno docela důležité omezení pro hráče, kteří se rozhodnou s nákupem počkat. Oblíbené Nightfally, Weekly Heroic Strike a Daily Striky občas mohou obsahovat nové Striky a úrovně z The Dark Below, jako tomu je právě tento týden, takže nejsou dostupné pro hráče, kteří rozšíření nemají. Není pro ně dána žádná náhrada, třeba klasický Strike, což je jistě škoda. Vývojáři ale na druhou stranu zvedly u všech těchto aktivit obtížnost o dva levely, takže padají i lepší zbraně a další věcičky, a tímto tak trochu hráče nutí, aby si rozšíření zakoupili, i když přímo to samozřejmě neřeknou. U hry, která staví především na online zážitku, se podobná strategie dala a do budoucna dá očekávat. Až dohrajete všechny nové mise a splníte všechny úkoly, můžete se vypravit na zřejmě největší lákadlo, jaké The Dark Below nabízí, a to je nový raid Crota's End, který je opět stavěný pro šest hráčů. Mnozí hráči před vydáním asi čekali, že vývojáři z Bungie hned nenasadí raid na 30. level, ale skutečně je tomu tak, navíc raid ještě o dost náročnější, nabízí silnější protivníky a vyžaduje daleko větší spolupráci a koordinaci spoluhráčů, než jak tomu bylo u hard obtížnosti předchozího Vault of Glass. Pokud nemáte postavu alespoň na třicátém levelu, nemá prakticky cenu raid zapínat, protože se daleko nedostanete, a jen budete brzdit ostatní hráče v týmu. Ostatně už první pasáž, v níž jste hozeni do temnoty a musíte běhat spolu, od jednoho světelného body ke druhému, aby vás neovládla temnota, a do toho ze všech stran útočí nepřátelé, jasně dává vědět, o jak náročnou zkoušku půjde. A to nemluvím o finálním bossovi, o němž vlastně toto celé rozšíření se točí. Zde jasně vývojáři ukazují, proč by prostě u raidu matchmaking nefungoval, protože pokud hráči spolu nekomunikují nebo se neznají, aby si řekli taktiku, následné pozice a drželi je, není šance raid dát, a u Crota's End to platí dvojnásob. Celkově se mi nový raid líbil svým designem a onou nutností lepší sehranosti, zvláště když odměny jsou častější a spravedlivější, než jak tomu bylo u předchozího raidu. Pokud ho dohrajete na Normal obtížnost, můžete si následně odemknout ještě Hard obtížnost, která je teprve peklem na měsíci. Rozšíření The Dark Below není jen klasická PvE část, v níž spolu hráči spolupracují, plní úkoly nebo prochází raid. Vývojáři z Bungie v Destiny představili velmi kvalitní PvP část Crucible, která si vzala to nejlepší z Halo série, které následně ještě byly vylepšeny. Tato část se v rozšíření rozrostla o tři nové mapy – Pantheon, Skyshock a The Cauldron. Kromě druhé mapy zbylé podporují všechny herní režimy, které vývojáři připravili, moc jich samozřejmě není, jedná se o ony klasické čtyři, které fanoušci znají. Každopádně všechny mapy jsou po stránce designu velmi povedené a kolikrát i nabízí nádherné scenérie. Mapy Pantheon a The Cauldron jsou určené především pro přestřelky na krátkou nebo střední vzdálenost, jsou totiž uzavřené, se spoustou chodbiček a menších místností. To mapa Skyshock odehrávající se na naší modré planetě je otevřenější, a protože se vše odehrává venku, je možnost ovládat i vozidla, kulomety a tak dále. Celkově jsem s novými mapami spokojen. Rozšíření The Dark Below přináší svěží vítr do Destiny, především díky možnosti se dostat až na třicátý druhý level, ale je spíše otázkou, jestli je obsahu dostatek, aby se odůvodnila stanovená cena. Nové příběhové mise jsou povedené, ale bohužel zavedou hráče spíše do známých lokací, dvě nové Strike mise jsou spíše standardní a jedna dokonce krátká. Fanoušci Destiny po The Dark Below zřejmě skočí, hlavně díky novému raidu, v němž padá opravdu pěkné brnění, takže je nemusí známka moc zajímat. Vývojáři z Bungie by se ale měli do druhého rozšíření snažit o dost více, aby za vysokou cenu přinesli i adekvátní zážitek, který zde zatím chybí.

Destiny Expansion I: The Dark Below

ps4ps3x360xone
Activision, Bungie
Datum vydání hry:
9. 12. 2014
KARTA HRY
6/10

Komentáře