The Smurfs: Village Party

Martin Pilous, 20. 6. 2024 9:00
Značka Šmoulové je i po více než 65 letech velmi oblíbená. Herní společnost Microids si je toho moc dobře vědoma, a proto si na ni před několika lety opatřila licenci. I proto mohou Šmoulové v posledních letech zažívat velký boom, co se aktivity na našich herních obrazovkách týče. V posledních třech letech jsme proto dočkali her Šmoulové: Mise Zlobýl, Smurfs Kart a Šmoulové 2: Zajatec Zeleného kamene. I letos je tu nový přírůstek do série, který se ovšem od posledních počinů značně liší, protože nejde o plošinovku ani závodní arkádu. Tím novým přírůstkem je The Smurfs: Village Party, v němž tentokrát Šmoulové opravdu paří jako o život.

Klasické plošinovky Šmoulové: Mise Zlobýl a Šmoulové 2: Zajatec Zeleného kamene jsme pro vás na Konzolistovi recenzovali, stejně jako závodní arkádu Smurfs Kart, a dopadlo to na chlup stejně, kdy si modří mrňousové odnesli jen lehce nadprůměrná hodnocení pro dětské publikum. Nebyl to tedy úplný propadák, ale z takto slavné licence se určitě dá vymáčknout mnohem více. Village Party je hra, která na to jde úplně jinak. Příběh je tu zcela na druhé koleji a primárně se budete zabývat hraním hromady miniher. V kostce se Šmoulové chystají na velkou oslavu ve vesnici a zlý Gargamel se jim to snaží překazit.

Studio Balio, které za touto novinkou stojí, nechtělo vytvořit klasickou akční adventuru/plošinovku, ale rozhodlo se nabídnout dětem rychlejší a přístupnější zábavu v záplavě na první pohled rozmanitých miniher. Těch je ve hře celých 50 a každá vám nabídne něco trochu jiného. Jednou budete hrát fotbal, volejbal, basketbal, jindy zase budete utíkat před rozzuřenou slepicí, závodit ve vozítkách, bruslit na ledě, skákat po přehradě, létat raketou či v letadle atd. Miniher je skutečně hodně, ale dá se říct, že ve své podstatě děláte téměř jedno a to samé. Nicméně k tomu se ještě detailněji dostaneme.

Základní adventurní mód vám zpřístupní šmoulí vesnici a přilehlé okolí, včetně bažin, kouzelného lesa a třeba i gargamelovy chýše. Mapa je překvapivě docela veliká a aktivit je tu na samém začátku opravdu požehnaně. Hra vám dává naprostou svobodu v tom, kam se vydat a co budete plnit jako první. Můžete plnit hlavní úkoly, což jsou minihry, a pak vedlejší aktivity, kdy budete pro jiné Šmouly něco shánět, a nevyhnete se tak aportovacím úkolům. Po okolí budete hledat šmoulí sochy a sbírat zdroje pro váš nový šmoulí domek.

Tato „kampaň“ vám zabere okolo 6-8 hodin, než se vám podaří splnit veškeré aktivity, všechno vysbírat a aktivovat veškeré cestovní body za pomoci místních čápů a jejich hnízd. Cestování do té doby musíte strpět pěšmo nebo pomocí dřevěného Segwaye, na kterém můžete brázdit okolí. Každopádně herní čas je na takovou hru, která cílí především na mladší publikum, dle mého názoru tak akorát.

Je potřeba říct, že adventurní mód je velice jednoduchý a během přejezdů mezi oblastmi a aktivitami vám vůbec nic nehrozí. Doporučuji ale nedržet se ukazatele, pokud máte některou z aktivit splněnou. Rovnou si označte další sami, jinak budete přejíždět z jednoho konce mapy na druhý. Autoři to tak zřejmě záměrně nastavili, aby tím uměle natáhly herní dobu. Jakmile splníte určitý počet miniher, tak se vám spustí nový akt a dočkáte se i pár příběhových cutscén.

Dalším módem je Village Party, kde se pokusíte překonat veškeré rekordy Šmouly siláka. Zde mě osobně vypekl tento mód před oficiálním vydáním hry. Nabízel pouze jednu defaultní možnost, což byla ta nejvyšší ve hře a dokončení některých miniher na zlatou medaili bylo téměř nemožné. S vydáním hry se díky novému updatu zpřístupnila nabídka pro změnu obtížnosti na střední, kde jsem už takové problémy neměl, a ani vy je mít nebudete, případně vaši mladší sourozenci nebo děti.

Třetím herním módem je Challenge, kde můžete vyzvat lokálně až tři další hráče ke hře a podrtit místní minihry dle vlastního výběru. Posledním režimem je Smurfs them all. Podobně jako u předešlého můžete do hry zapojit další hráče, ale nemůžete předem definovat samotné minihry. Spustí se vám turnaj o 5, 10, 20 nebo 50 minihrách a vy se snažíte celý vyhrát. Ve své podstatě toho The Smurfs: Village Party nabízí hodně, ale vlastně málo. Hra je až k uzoufání repetitivní. Miniher je sice 50 a každá se snaží být sice originální, ale ne vždy se to daří. U každé z nich budete potřebovat maximálně 3 různá tlačítka, a pak je to o tom být dostatečně rychlý, přesný nebo mít také trochu štěstí.

Budiž autorům ke cti, že miniher vymysleli skutečně dostatek. Jak jsem už zmiňoval, jsou tu sportovní disciplíny. Ve fotbale se snažíte nastřílet v časovém limitu více gólů než soupeři. V basketbalu zase musíte dát co nejvíce košů, ve volejbale se snažíte odrazit dostatek míčů na druhou stranu. Pak je tu třeba minigolf, kde se snažíte trefit hodnotné jamky. Ale proletíte se i letadlem, kde budete sbírat ve vzduchu barevné kruhy, budete i létat raketou do výšky, střílet z luku na opeřence, pokusíte se co nejrychleji otrhat keře, budete také roznášet dorty a dárky na čas. Pak tu nechybí variace na minihry ve stylu Crashe Bashe, kdy se snažíte soupeře vystrčit z kruhu nebo jim předat výbušninu včas. Nechybí ani hry na přesnost, v nichž musíte správně obtáhnout malbu na plátně nebo složit puzzle, hrát budete i na hudební nástroje a nechybí ani jízda vláčkem, kdy se snažíte dosáhnout správné koleje za pomoci precizního výběru vláčku.

Je toho skutečně hodně, ale brzy se hry ohrají a dostaví se nuda, což je velká škoda. Hra tak i vašim prckům vydrží jen na pár hodin a pak už se asi budou poohlížet po něčem jiném. Pokud jde o grafické zpracování, to je maličko horší než v případě předešlých her, ale není to až tak znatelné. Poněkud mě však zaráží, že třeba šmoulí vesnička a okolí je naprosto odlišné od toho, co známe z předešlých titulů. Určitě je fajn, že Šmoulové jsou plně dabovaní, ale postupem času zjistíte, že stále dokola posloucháte ty samé hlášky a autoři si v pozadí vystačí pouze s ústředním motivem.

The Smurfs: Village Party je ve výsledku spíše úmorná a veskrze průměrná party hra, která se i dětem bude líbit pouze chvilku a pak na ní jednoduše zapomenou. Autoři se rozhodli pro absenci jakéhokoliv děje a pokusili se o jednoduchou party hru, která to však bude mít na trhu velice těžké. Zpracování je dosti laciné a odfláklé, což u dospělých může hodnocení srazit ještě o 2 body níže. Zatím bohužel nejhorší šmoulí hra, jakou nám Microids naservíroval. Snad to na podzim bude s další o mnoho lepší. Modráci by si už pořádnou hru zasloužili.

The Smurfs: Village Party

xsxps5nswxoneps4
Microids , Balio Studio