Rozhovor s Jakubem Mikyskou (Grip Games)

special  3
Martin Šmíd, 6. 12. 2010 17:15
Protože nedávné rozhovory sklidily úspěch, přinášíme další. Tentokrát naše pozvání přijal Jakub Mikyska z českého studia Grip Games, které nám nedávno přineslo povedenou Playstation Minis hru 5-in-1 Arcade Hits a v současnosti dokončilo Blimp: The Flying Adventures. Pokud tak máte doma Playstation 3 nebo PSP, rozhodně si rozhovor nenechte ujít.
1) Spousta našich čtenářů se dozvěděla o studiu Grip Games teprve nedávno. Zkuste nám ho trošinku představit. Kdy bylo třeba založeno a kolik v současnosti zaměstnává herních vývojářů? Naše studio bylo založeno v roce 2009. A ve stejném roce jsme se stali licencovanými vývojáři minis her pro PlayStation 3 a PSP. Nyní se profilujeme hlavně jako vydavatel PlayStation Network her. Pracujeme na vlastních titulech a také spolupracujeme s několika společnostmi z ČR i ze zahraničí na vydání jejich her pro PSN. V tomto roce jsme se také stali licencovanými vývojáři PlayStation 3 her a začneme s vývojem „velkých“ her pro PlayStation Network. Na našich titulech v současnosti pracuje deset lidí. Což je na vývoj titulů pro PSN ideální počet. I když s vývojem PlayStation 3 her naše řady ještě posílí. Je třeba také poznamenat, že některé z her v našem portfoliu si nevyvíjíme sami, ale vyvíjí je jiná studia a my fungujeme jako vydavatel. V tento okamžik vyvíjíme buď my, nebo naši partneři, celkem čtyři hry, které budou vycházet průběžně v první polovině roku 2011. 2) Doposud jste vydali na Playstation Minis hru 5-in-1 Arcade Hits. Jak dlouho takováto hra vzniká? Plánovali jste od začátku, že ji nabídnete právě hráčům na Playstationu? 5-in-1 Arcade Hits jsme vyvíjeli přibližně čtyři měsíce. Plus nějakou dobu jsme se seznamovali se samotnou platformou a jejími zvláštnostmi a požadavky. Cíl vytvořit ji právě pro platformu PlayStation minis jsme měli od samého začátku. Licencovanými PSP vývojáři jsme již od roku 2009. 3) Jaké výhody a nevýhody má pro vás, jakožto herní vývojáře, Playstation Minis? Proč jste si zrovna vybrali tuto službu pro svoje hry? PlayStation Minis je skvělá přestupní stanice, když se chcete dostat k vývoji pro „velké“ platformy, jako je PlayStation 3. Kromě toho jsou ovšem Minis schopny svým autorům vydělat i velmi zajímavé peníze. Vyložené nevýhody nevidím. Náklady, které je nutné vložit do vývoje Minis her, jsou velmi rozumné s ohledem na to, jaké příjmy můžeme očekávat. 4) Když jste se rozhodli, že hru vydáte na PS Store, jaké bylo následné jednání se Sony? Co všechno obnáší protlačení takovéto hry na PSN? Předně se musíte stát licencovaným vývojářem pro tu danou platformu. V případě Minis je to PSP. K tomu musíte splnit značné množství formálních požadavků, mít tým lidí, kteří mají prokazatelné zkušenosti s vývojem profesionálních her a také značné množství peněz na nákup vývojářského hardwaru, serverů, věkových ratingů a tak dále. Jakmile jste vývojářem a vaše hra byla schválena Sony, nic ji už nebrání, aby na PSN vyšla. Ale to je teprve začátek cesty, protože stejně, jako kdekoliv jinde, nemá žádná hra na růžích ustláno a to hlavní, o co se musíte postarat, je skvěle zvládnutý marketing. Jinak moc kusů neprodáte. Přípravná fáze na vstup na PSN, od okamžiku, kdy jsme začali plně pracovat, až do vydání naší první hry, činila přibližně rok. 5) Jak byste nyní zhodnotil jednání se Sony, byl v něčem problém? Sony je jako kterákoliv obří společnost. Levá ruka občas neví, co dělá pravá. Ale jinak musím říci, že Sony je naprosto vstřícná a otevřená společnost, která komunikuje, řeší problémy a pomáhá svým developerům. Během naší spolupráce jsme nenarazili na jediný závažnější problém, který by Sony obratem nevyřešila. 6) Spousta herních vývojářů si stěžovala, že vývoj na Playstation platformy je pro ně hodně těžký. Máte také ten pocit? Jako každá platforma, i PlayStation má své silné a slabé stránky, problémy a podivnosti. Nikdy nemůžete čekat, že začnete pracovat na vývoji pro novou platformu a vše vám bude hned jasné. Podle mého jsou komentáře o přílišné složitosti platforem PlayStation spíše důsledkem lenosti vývojářů a jejich neschopnosti a nechuti se učit něčemu novému. V případě multi-platform titulů je to pak hlavně nedostatek času. Ze začátku je to boj, ale není to nic, co by nešlo zvládnout. Skutečně problematických aspektů je jenom několik. Většina našeho týmu přešla na vývoj na PlayStation z vývoje mobilních her a technologií, jako J2ME, Blackberry, Symbian. PlayStation je pochopitelně o hodně složitější, ale zároveň jde vývoj hladčeji, jakmile víte, co dělat. 7) Grip Games je české studio. Je nějaká šance, že byste v budoucnu do svých her protlačili i češtinu? Určitě by ji hráči u nás ocenili… Zatím o hrách v češtině neuvažujeme. Důvod je bohužel takový, že zatímco ve zbytku světa počítáme stažení našich her na desítky tisíc, v Čechách to jsou pouze ty desítky. U velkých titulů, jako byla například Mafia 2, se dá čekat, že česká lokalizace může pomoci prodejům a náklady lokalizace jsou zanedbatelné, vzhledem k nákladům na zbytek hry. U nás je situace jiná. Možná pokud se Sony někdy odhodlá spustit českou lokalizaci PSN, budeme o češtině uvažovat. Do té doby bych spíše českým hráčům doporučil, aby se učili anglicky. Ne jenom kvůli hrám. Jistě jim to bude užitečné i někde jinde. 8) Vraťme se ještě ke hře 5-in-1 Arcade Hits. Jak jste s ní spokojeni? V recenzích dopadla většinou hodně dobře. 5-in-1 Arcade Hits byl takový náš hodně velký Hello World! Měli jsme se na tomto projektu především naučit pracovat s platformami PlayStation, PlayStation Network a vším, co s tím souvisí. Proto jsme se rozhodli pro velmi jednoduchý koncept a v podstatě pouze sbírku oblíbených casual her. Hra ovšem dosáhla velmi pěkných recenzí a také v prodejích si vedla dobře. Takže jsme velmi spokojeni. Možná časem připravíme i nějakého herního nástupce nebo pokračování. 9) V současnosti připravujete na Playstation Minis hru Blimp: The Flying Adventures. Zkuste nám popsat, o co se jedná. Blimp: The Flying Adventures je hra, kterou vyvinuli ostravští Craneballs a která vyšla pro iPhone minulý rok. Protože se jedná o skvělou hru, nabídli jsme Craneballs možnost ji vydat na PlayStation Network a postarat se o publishing. Samotný Blimp se asi nejvíce podobá klasice UGH! Létáte svou vzducholodí a převážíte pasažéry s jednoho místa mapy na druhé. Cestou se vyhýbáte překážkám a bojujete s nepřáteli. Zní to velmi jednoduše, ale hra je místy velmi náročná. Také bych chtěl vyzdvihnout překrásnou, ručně malovanou grafiku, která vypadá jako z jiného světa a také povedený, původní, soundtrack. 10) Blimp vyjde podle všeho už v prosinci. Znáte už cenu, za kterou se bude prodávat? Ano. Bude se prodávat za 3.99 Euro, tedy přibližně sto korun. 11) V současnosti máte určitě Blimp z větší části hotový. Přemýšlíte už nad dalšími projekty? Nechtěli byste se pustit do něčeho většího, co by vyšlo na PSN a XBLA? Blimp je již dokončený a čeká na své prosincové datum vydání. V současnosti připravujeme další čtyři minis hry, které budou vycházet průběžně v první polovině roku 2011, a mnoho dalších do vývoje ještě přijde. Všechny tyto hry vyjdou na PSN. Nedávno jsme se také stali plnohodnotnými vývojáři pro PlayStation 3 a rozhodně jsme to nedělali jenom tak pro parádu ;-) Víc ale zatím neprozradím. Na XBLA se v nejbližší době nechystáme, protože podmínky tam nejsou ani zdaleka tak příznivé pro menší publishery, jako na PSN. Možná časem. Pravděpodobně se také pustíme do iPhone her a platforem Nintenda. 12) Další otázka je spíše na vás jako hráče. Jaké hry hrajete a máte nějakou, ke které se neustále vracíte? Jsem konzolový hráč a rukama mi prošla většina hlavních titulů pro PS3 i Xbox360. Na PS3 se velmi rád vracím k Uncharted 2 a na XBoxu je to Mass Effect 2. Poslední dobou si také rád zahraji hry na iPhonu a velmi mě zaujal ovladač Move. Hlavně PSN hra Tumble. 13) Chtěl byste něco vzkázat našim čtenářům? Přeji všem vašim čtenářům pohodové strávení Vánoc a nějaké pěkné hry pod stromek. A kdyby to šlo, tak by jich pár mohlo být i od nás ;-)

Blimp: The Flying Adventures

psp
Grip Games, Craneballs Studios a Grip Games
Datum vydání hry:
7. 12. 2010
KARTA HRY
9/10

Komentáře