Tomb Raider 5: Chronicles

recenze  8
Martin Šmíd, 26. 4. 2009 0:19
Tomb Raider 5: Chronicles je při vzpomínce na něj velmi důležitou hrou. Šlo vlastně o poslední díl, kde se Lara ukázala tak, jak jsme ji doposud znali. Později už přišel velký skok k modernímu pojetí hry, což se nemuselo moc líbit zapřisáhlým fanouškům série. Pro ty, kteří si rádi zavzpomínají na klasickou Laru, je tu tento článek.
Tomb Raider 5: Chronicles navazuje na předchozí díl s názvem The Last Revelation, kde jsme byli svědky toho, jak Laru pohřbila sesouvající se pyramida. Zatímco v Egyptě probíhají nekonečné práce, aby se našlo Lařino tělo, v jejím sídle se sešli její nejbližší, aby zavzpomínali na Lařina dobrodružství z dob, kdy ještě žila. Byli jsme tak svědky čtyř na sebe navzájem nenavazujících příběhů, které ovšem poskytly celkem vydařenou zábavu, ačkoliv byla kratší, než doposud byli hráči zvyklí. Vše začíná ve chvíli, kdy si Charles Kane prohlíží Kámen mudrců. Na to spustí Winston vyprávění příběhu, jak Lara k onomu kameni přišla. Vše začalo v Římě, kdy Lara v divadle sledovala Figarovu svatbu. V tom ji do cesty vstoupil její starý známí Larson, který ji solidně po divadle prohnal. Za vším stál totiž Merkurův kámen, který chtěli od Lary Larson s Pierrem koupit. Merkurův kámen ovšem slouží jako klíč k daleko větší cennosti, kterým je právě Kámen mudrců, jenž se ukrývá kdesi v katakombách pod uličkami Říma. První epizoda je klasický Tomb Raider jak ho známe. Čeká nás neustálé skákání, lezení, otevírání dveří, abychom na konci svedli souboj s ohnivým drakem. Lara v této epizodě přišla s jedním novým pohybem, kterým bylo chození po laně. Jinak moc novinek hráči čekat nemohli. Druhý příběh zavede Laru do ruska, kde vládne tuhá zima a tak je oblečena do pěkného zimního oblečku a na hlavě má dokonce pěknou čepičku. Druhý příběh vypráví Charles Kane, a jde o artefakt Spár osudu, který leží někde na dně oceánu v potopené ruské ponorce. Lara tak musela dostat se skrze základnu až na Ruskou ponorku a v ní se potopit až ke dnu oceánu. Tam si navlíkla celkem slušný skafandr a vydala se artefakt Spár osudu vylovit. Při zpáteční cestě ji čekalo překvapení v podobě mafiána Michajlova, který se ji snažil nalezený artefakt ukrást. Jenomže Spár osudu z něj udělal mastný flek. V této chvíli se začala i ponorka potápět, takže Lara musela najít klíč od hlavní místnosti, aby se dostala z potápějící se ponorky. Tato epizoda hodně připomínala druhého Tomb raidera a i se podobně hrála. Novinek opět bylo prachbídně málo, takže šlo opět jen o doplnění Lařiných příběhů. Třetí příběh považuje spousta hráčů za nejlepší. Lara právě slaví svoje šestnácté narozeniny a potají se nechá odvést na tajuplný Irský ostrůvek, který skrývá velké tajemství a nebezpečí. Lara se potají schová do člunu Otce Dunstana, aby se na tento tajuplný ostrůvek podívala. Protože je Laře teprve šestnáct let, hráči museli zapomenout na zbraně. Vše se tak točilo kolem skákání, nacházení předmětů a řešení logických hádanek. Lara nakonec společně s otcem Dunstanem vše na ostrově vyřešila a poslala zakletého jezdce Vladimíra Kaletoua – Verdiletema zpět tam, kam patří. Tedy do hrobu. Poslední příběh se odehrává v jednom obrovském mrakodrapu, kde se nachází artefakt Iriss, který chce Lara ukrást. Společně se svým kamarádem Zipem, jenž vám radí přes vysílačku, musíte potichu přejít přes stráže, laserové pasti a kdo ví co ještě, abyste se dostali k vytouženému cíli. Tento level spousta hráčů považuje a vůbec nejtěžší v celé sérii Tomb raider, protože skoro na každém kroku na vás čekala smrt, pokud jste udělali předem nějakou tu chybu. Každopádně nám poslední příběh ukázal tak trošinku jinou Laru a byl tak vítaným zpestřením. Grafická stránka byla úplně stejná jako předchozí čtvrtý díl, ale protože hra běžela pořád na PSX, nebylo to zase tak hrozné. Hudební stránka hry byla veskrze povedená, takže v technickém koutku nebylo téměř co vytknout. Tomb Raider 5: Chronicles měl uzavřít dosavadní příběhy Lary Croft, což se mu povedlo. Už v této době Core Design pracoval na next-gen pokračování, které ovšem nedopadlo vůbec dobře. Tomb Raider 5: Chronicles tak zůstává posledním dobrým Tomb raiderem od svých stvořitelů. Tomb Raider 5: Chronicles je posledním klasickým Tomb raiderem, na který fanoušci budou vzpomínat jenom v dobrém. Ačkoliv ho po vydání proklínali, nyní si musí říci, že nakonec tak špatné to nebylo. V pozdějším dílu to bylo totiž ještě horší, ale o tom až zase příště.

Tomb Raider 5: Chronicles

ps1
Eidos Interactive, Core Design Ltd.
Datum vydání hry:
17. 11. 2000
KARTA HRY
8/10

Komentáře