Resident Evil 5
Afrika je dnes mezi vývojáři her velmi atraktivním prostředím. Právě v tomto koutu Země se odehrává pátý díl této kdysi hororové série. Pátý díl začíná příjezdem Chrise Redfielda, kterého se ihned chopí Sheva Alomar, jenž představuje jakousi místní policii. Nejprve se procházíte po ulicích, z nichž už pociťujete strach. Když narazíte na skupinku, která z neznámých důvodů kope to pytle, pochopíte, že se brzy stane něco hodně špatného. Předtuchy na sebe nenechají dlouho čekat a už vás Afričané prohánějí po celé vesničce. Příběh pátého dílu je dále velmi zamotaný, a pokud bychom se o něm dále zmínili, připravili bychom vás o překvapení, kterých je určitě hodně. Proto se pojďme podívat na hru jako takovou.
Samotná hratelnost pátého dílu má velký vzor ve svém starším bratříčkovi. I zde analogovou páčkou jen opatrně chodíte a po rozběhnutí musíte stisknout X (A na Xboxu 360). Rovněž i akční pasáže zůstaly beze změn, ale o samotném ovládání až později, zaslouží si vlastní odstaveček. Na začátku hry procházíte africkou vesničkou plnou zmutovaných obyvatel, které napadl podobný virus jako ve čtvrtém díle. Design vesničky je velmi povedený a o to více zamrzí, že ho brzy opustíme, abychom se podívali do podzemních šachet, laboratoří, továren a do útrob lodi. Nemusíte se ale bát, že by tím nějak utrpěl design. Ten je totiž po celou dobu doveden k naprosté dokonalosti, a ať už se budete nacházet kdekoliv, budete obdivovat nádherně designované levely.
S měnícím se prostředím se pochopitelně mění i nepřátelé. Nejprve to jsou normálně oblečení vesničané, ale později narazíte i na celkem úsměvně vypadající vesničany a na konci i na zmutované vojáky. Kromě lidských protivníků vás budou obtěžovat i zvířecí, kam se počítají psi a krokodýli. Na konci každého levelu vás navíc čekají zajímavé souboje s bossy, které se opravdu povedly. Nejprve jsou to klasické potvory jako velký chlap s motorovkou, ale později i obrovská monstra, na která už je potřeba trochu zapojit mozek. Na každého bosse totiž potřebujete použít vždy jinou taktiku. Každopádně jsou bossovské souboje navrženy tak, abyste co nejdříve přišli na to, jak na nepřítele vyzrát. Zároveň jsou navrženy tak, abyste bosse nemohli zlikvidovat během pár sekund. Takže se připravte i na několika minutové souboje, kde vám půjde o holý život a několikrát i podlehnete. Abyste měli proti nepřátelům šanci, ve hře naleznete obrovský arzenál zbraní. Zpočátku máte klasickou pistoli, ale později najdete několik druhů brokovnic, samopalů, odstřelovacích pušek, granátometů, raketometů, granátů a min. Všechny zbraně můžete i vylepšovat, aby se vám třeba do zásobníku vešlo více nábojů, mohli jste rychleji nabíjet, nebo aby i samotná účinnost byla co nejvyšší.
Největší inovací pátého dílu Resident Evil je kooperativní hraní. Po celou dobu hry máte u sebe parťáka - zmíněnou Shevu Alomar. Před vydáním hry se toho dost namluvilo o umělé inteligenci vaší partnerky, k čemuž můžeme říci, že je její inteligence opravdu nadprůměrná, nikoliv však bezchybná. Sice se vám nestane, že by zmateně pobíhala po úrovni, ale některé situace také neřeší nejlépe. Třeba při souboji s bossem, když jsem si vylezl po žebříku na střechu, ona zůstala dole. Poté, když jsem umíral, tak nejprve samozřejmě vylezla mě uzdravit. Ihned posléze však slezla dolů a Chris Redfield už znovu líbal betonovou podlahu. Než zase vylezla nahoru, už mi velké monstrum ukázalo, kdo je tu pánem. Naštěstí se jedná o ojedinělé okamžiky, ale o to více důležité. Samotná inteligence Shevy stačí na první dvě obtížnosti, ale pokud se chcete pustit i na tu nejtěžší, přizvěte si raději kamaráda. AI už zde rozhodně nestačí. Přesto se AI Shevy chová hodně obstojně, sama kombinuje léčivé lektvary, hází vám náboje, pokud už nemáte, nebo vás dokáže i vyléčit. Pokud jste měli strach, že by její přítomnost byla spíše na škodu, musíme vás uklidnit. Sheva se totiž stane po většinu hry vaším plnohodnotným parťákem. Jak už jsme zmínili, můžete si do hry přizvat i živého kolegu. Ať už na celkem krkolomně rozdělené obrazovce, tak i v online režimu. Právě online režim je něco, co do hry vnáší velkou znovuhratelnost, která jen tak neomrzí.
Pokud jsme doposud jen chválili, nyní přichází na řadu celkem oprávněná kritika. Skalní fanoušci sice hru hrají kvůli příběhu, ale neměli by zavírat oči nad chybami, které hra má, a že jsou docela zásadní. Původní díly se nesly v duchu hororových her, kdy jste pomalu postupovali vpřed. Pokud se vývojáři v Capcomu rozhodli, že horor pošlou na dovolenou a vydají se cestou akční střílečky, měli tomu přizpůsobit i ovládání, které je nemotorné, zastaralé a prostě se do akční hry nehodí. Sice se na něj dá po čase zvyknout, ale pokud narazíte na nějakého moc rychlého nepřítele, budete v koncích. Chris Redfield se otáčí hodně pomalu a stejně tak pomalu i zaměřuje. Co je ale vrcholem, je nabíjení a střílení. Nejen, že při střelbě musíte stát na místě a nemůžete se pohybovat, ale i když nabíjíte zbraň, tak nesmyslně stojíte. Pokud vás tak honí docela rychlý boss, a že je na konci těchto situací požehnaně, musíte se celou dobu, když nabíjíte, modlit, aby vás nedohnal a nesejmul. Někdy pochopitelně takové štěstí mít nebudete. Ovládání rovněž nedostačuje ani při finálním souboji, kdy musíte rychle pobíhat a poté pomalu zaměřovat. Jenomže boss je pochopitelně tak rychlý, že když už zamíříte, tak zase rychle zdrhne. Štěstí tak v této hře hraje hodně velkou roli. Do čeho si dále rýpneme, je inventář. Vývojáři si zřejmě řekli, že pokud hráči překousnou ovládání, musí přijít s něčím, čím jim hru ještě více znechutí. Inventář o velikosti 3x3 políčka jsme u hry už dlouho neviděli. Pokud ho máte náhodou plný a prázdnou zbraň, musíte si uvolnit místo pro sebrání nábojů. Situací, kdy budete v inventáři hledat, co máte vyhodit, abyste mohli sebrat tolik cenné náboje, bude ve hře dostatek. Při některých už budete hodně nadávat.
Technické zpracování začněme grafikou. Pokud nejste slepí, tak vám už z obrázků bylo jasné, že hra je graficky dokonalost sama. Nádherně designované postavy s vynikajícími levely ladí jak nikdy předtím. Do toho si připočtěte nádherné animace všech postav, poprvé v sérii prohnané přes motion capture a máte jedinečné zpracování. Pokud máte starost, jak se to celé hýbe na obrazovce, tak vás můžeme uklidnit. V našem případě testovaná Playstation 3 verze běhala v naprostém klidu a kromě několika okamžiků jsme nezaznamenali žádný velký pokles fps. Dále se zmíníme o hudebním doprovodu, který se náramně povedl a skvěle dokresluje onu akční atmosféru, na kterou budete dlouho vzpomínat. Vše podtrhuje jedinečný dabing, který snese ty nejpřísnější srovnání.
Resident Evil 5 je dosti rozporuplnou hrou. V jádru jde o vynikající akci s perfektním kooperačním režimem, vymazlenou grafikou a zajímavým příběhem. Na druhou stranu ji shazuje nemotorné ovládání a zastaralý herní systém. Zprvu jsme chtěli hru odpálkovat a udělit jí pouhé C, ale nakonec bychom byli sami proti sobě, protože u kooperačního režimu jsme se už dlouho tak nebavili. Proto si myslíme, že B je hodnocení, které hře sedí asi nejlépe.
Komentáře