Jak and Daxter: The Lost Frontier
preview
6
Petr Strecker, 2. 4. 2009 23:55
Jak and Daxter: The Lost Frontier. Přesně takto zní podtitul nového pokračování oblíbené dvojky - ušatého Jaka a ukecaného Daxtera. Hra se objevila jako blesk z čistého nebe, a co hůř, první obrázky a informace si našly cestu na povrch během prvního dubna. Nikdo nevěděl, zdali má tuto zprávu brát vážně, ale vyplatilo se. Mírným zklamáním tak možná je, že se hra neobjeví na konzolích nové generace, ale zavítá prozatím pouze na PlayStation 2 a PSP. Na hře pracuje studio High Impact Games, které má již mnoho zkušeností s hrami podobného typu, což dokazují zejména tituly Ratchet and Clank: Size Matters a Secret Agent Clank. Oba patří k tomu nejlepšímu, co si můžete na nejmenším z rodiny PlayStation zahrát. Primární platformou pro vývoj se tak stává jednoznačně PSP a vězte, že novinek přibude sice přiměřeně, zato se dočkáme stejně vynikající adventury jako kdysi. Namastěte si kapsičky a pojďme spolu sbírat Orby.
Spolu s Ratchet and Clank tvoří tyto hry jedny z nejrozmanitějších a nejzábavnějších plošinovek, které si můžete momentálně zahrát. Zábavný příběh, který v sobě kombinuje vtip i vážnost, volnost pohybu, spousty nepřátel, vylepšování všeho, co se vylepšit dá a také hratelnost sama o sobě. Jak and Daxter byla ale jednou z prvních her, jenž si udělala na PlayStation 2 obrovskou základnu fandů, kteří na ni nedají dopustit a hltají každou novou informaci, která se šustne i v těch nejzapadlejších koutech všemožných fór. Výše zmíněné klady se dostanou i do "ztracených hranic", což ze hry dělá už jen při pomyšlení kvalitní titul. Od hry tak můžeme očekávat vyváženou dávku boje, ježdění, plnění postranních úkolů a pohybu po nebezpečných místech. Příběh se ale tentokrát točí kolem nenadálé ztráty Eco Orbů, které jsou pro mnoho obyvatel herního světa takřka nutností. A nyní zkuste hádat, co bude vaším úkolem. Samozřejmě budete zachraňovat celý svět, ale budete cestovat do neznámé oblasti, jež se nachází téměř na samém okraji světa. Do oblasti, kterou nestačili pradávní obyvatelé, tzv. Precusoři, dotvořit. Vaším úkolem je zjistit, co se děje a co se vlastně nachází v této části světa, nazvaného Brink (lze volně přeložit jako okraj). Tuto oblast tvoří ve většině případů panenská příroda.
Příběh se odehrává těsně po třetím díle, a pokud si ještě pamatujete, Jak se mohl přeměňovat ve své temné alter ego, které mu dopřávalo daleko více síly, brutality a speciálních schopností, než mohl samotný Jak snést. Přeměnu mu umožnily převážně temné orby Dark Eco. Podobná situace nastává i v Jak and Daxter: The Lost Frontier. Podobných super schopností, jako je metání blesků, plivání ohně nebo skákání do ohromných výšek a vzdáleností se dočkáme i tentokrát, a nebude k tomu ani potřeba temné části Jaka. Brink totiž překypuje obrovským množstvím Dark Eca, které bylo doposud opravdovou vzácností, avšak každá přeměna stojí našeho ušatého hrdinu mnoho bolesti. Díky množství, které Jak pojme, nebude potřeba nějaké další přeměny, což ušetří Jakovi mnoho energie a času. Prozatím byly předvedeny pouze dvě speciální síly, jednou z nich je tzv. Rocket Jump, kdy se Jak stane na nějaký čas naváděnou raketou. Z rukou a nohou mu vyjedou malé trysky, díky čemuž se může pohybovat i po oblastech s pochybným prostředím. Druhou z nich je Construct Power, což umožňuje hráči stavění speciálních platforem, díky nimž může překonávat propasti, do kterých by normálně zahučel. V ukázce bylo možné tyto síly použít pouze na některých místech, ve finální verzi je však budeme moci používat častěji, a navíc je i náležitě vylepšovat díky různě zbarveným orbům. To bude platit pro celý finální výčet speciálních dovedností, který bude zajisté velice obsáhlý. Občas bude nutné použít všechny možné prostředky, abyste se dostali na normálně nedostupná místa. I v posledním putování nerozlučné dvojky bude kladen veliký důraz na objevování.
Studio dokonce představilo i novou úroveň a ukázku přímo z hraní, na které je jasně vidět typická Jak & Daxter atmosféra. Barvité a jednoduché prostředí doplňují zajímaví nepřátelé a armáda robotů. Ač je hra plně 3D, nastanou chvilky, kdy se vrátíme do dob druhého rozměru. V jedné z úrovní byl tento systém představen na bortící se sopce, která náhle explodovala a celá podlaha se zhroutila do žhavé tekutiny, přičemž ze stropu zůstaly viset pouze obrovské zbytky sloupů. V tuto chvíli se hra přepne do pohledu z boku a vy musíte s postavičkou přeskákat po sloupech tak, abyste se bezpečně dostali z jeskyně. Rozhodně zajímavý nápad, který může hře přidat na hratelnosti. Novinkou jsou také nové cestovní sekvence, kdy se chopíte vašeho malého letadélka a budete ho kočírovat při přesunech do jiných oblastí. Nic se ale neobejde bez problémů, a tak budete muset při svých cestách čelit náporu vesmírných pirátů, se kterými se budete muset pokud možno vypořádat. Svůj dopravní prostředek si tedy také můžete libovolně upravovat a opravovat, přičemž se občas naskytne i možnost výměny za jiný, lepší stroj. Na cestách samozřejmě naleznete různé power-upy, které udělají z vašeho původně neškodného plavidla stroj na zabíjení.
Prozatím se Jak and Daxter jeví jako opravdu kvalitní adventura, která rozhodně nebude jen tak do počtu. Herní doba, jenž čítá deset až dvanáct hodin čistého herního času, je v poslední době také neobvyklá, ale o to lépe se bude trávit ve společnosti sympatické dvojky, která má vylepšení a řešení snad na všechno. A technicky je se také na co se těšit, dle posledních zpráv bude patřit k jedněm z nejlépe vypadajících her na PlayStation Portable.
7/10
Komentáře