Split/Second: Velocity

recenze  11
Martin Šmíd, 9. 6. 2010 1:38
Závodní hry dneska neodmyslitelně patří do katalogu každé herní platformy. Máme tu třeba závodní simulátory jako Gran Turismo nebo Forza, ale i arkády typu Motorstorm nebo Ridger Racer. Studio Black Rock Studio, které stojí za povedenou hrou Pure, se rozhodlo, že přinese trošinku inovace do pořád stejného závodního žánru a obohatí ho o ryze akční prvky. Výsledkem je hra Split/Second: Velocity, která pod hlavičkou Disney Interactive Studios doplula nyní i do našich mechanik. Pojďme se podívat, jak se povedla nebo nepovedla.
Už po spuštění tutoriálu ve Split/Second: Velocity zjistíte, že celá hra je jedno velké představení, kde není až tak důležité dojet na prvním místě, ale hlavně pobavit diváky u televizní obrazovky. Split/Second: Velocity je tak televizní reality show blízké budoucnosti, kde se na trati řidiči se svými nablýskanými auty nesnaží jen předjet, ale i vzájemně se zničit. Už tak není v módě ilegální ježdění po ulicích měst, venkovem nebo v uličkách továren, nyní přišla nová éra plná explozí. Když bychom si je odmysleli, asi bychom tu měli jen další nudnou závodní arkádu, jako jsou nedávné díly Need for Speed. Celá hra je rozdělena na dvanáct jakýchsi kapitol neboli epizod, které obsahují vždy šestici závodů a abyste si odemkli následující epizodu, tak potřebujete vyhrát hlavní závod. K tomu se vždy dostanete až po zajetí čtyř základních závodů, přičemž pátý se odemkne jen tehdy, když splníte nějaký ten stanovený úkol. Jeho odemknutí ale není pro další postup hrou zásadní. Co se týče herních módů ve hře, těch je docela dost. Naleznete zde klasický mód Race, kde je úkol jasný - dojet v několika kolech na co možná nejlepším místě. Dále tu je režim Elimination, kde postupně po nějakém čase odpadávají vozy, které jedou jako poslední, dokud nezbude jen jeden. Dalším režimem je Detonator, kde jedete na trati sami, ale moderátor show si vás vychutnává aktivací detonátorů na trati, takže se z vás stává lovná zvěř. Zajímavým režimem je i Air Strike, kde nad vámi létá vrtulník naplněný raketami a posílá je na trať před vámi na předem označená místa. Váš úkol je tak jediný, dojet do cíle nejlépe bez úhony. Tento mód poté doplňuje Survival. V něm většinou jedete ve stísněném prostoru, kde před vámi jezdí obrovské tahače naplněné výbušnými sudy. Vaším úkolem je předjet tahačů co nejvíce a přitom si dát pořádného majzla, abyste to neschytali. Co odlišuje Split/Second: Velocity od běžné arkády, je právě možnost spustit na trati učiněné peklo skrze detonátory, které můžete odpalovat. K této vymoženosti musíte mít jen naplněný power meter, který si naplňujete driftováním nebo opravdu rychlou jízdou. Detonátory přitom existují ve dvou úrovních. Na té první spustíte jen menší explozi, která občas i nějakého toho soupeře smete z trati. Rovněž na této úrovni můžete dát do pohybu obří jeřáb, který nelítostně pohřbí vše, co je v jeho dosahu. K dispozici je poté pochopitelně možnost uvolňování železných traverz nad tratí a dalších libůstek. Tyto menší útoky jsou sice efektní, ale ne jako ty na druhé úrovni. Pokud se vám nabije power meter na maximální úroveň, tak teprve poté můžete na trati spustit to pravé peklo, které nejde ani popsat. To navíc přežije bez újmy jen opravdu hodně málo soupeřů. Co je ovšem třeba zmínit, je to, že špatné načasování může zničit i vaše auto. Neustále tak musíte dávat pozor, abyste se třeba vyhnuli padajícím sutinám, které jste odpálili na své soupeře. Občas se ale ani tak nevyhnete vlastní demolici. Televizní diváky hrozně moc přitahují vaše demoliční kousky, takže smyšlená televizní stanice ihned poskytuje action replaye, kde si celou spoušť můžete krásně prohlédnout. Určitě se nyní ptáte, jak je na tom různorodost závodního prostředí, ve kterém budete závodit a vyvádět doslova psí kusy. Lokací je celkem dvanáct, přičemž se v nich podíváte nejen do města, ale i do kaňonů, na dálnici, do odvodňovacích kanálů, ale i do blízkosti velkých továren a elektráren, kde teprve začíná ta pravá legrace. Všechny tratě jsou poté navrženy s velkým citem na detail a určitě si všimnete i změny tratě při samotném závodu. V prvním kole je ještě trať docela čistá a neponičená, ale ve třetím kole je z ní už jedna velká skládka. U tratí je třeba ještě zmínit, že přes akční tlačítka si můžete občas uvolnit nějakou tu vedlejší cestu neboli zkratku, kterou si můžete pořádně pomoci. Někdy se nám ale stalo, že zkratka se otevřela až opravdu na poslední vteřinu a my tak nechtíc zatáčeli a místo projetí zkratky jsme narazili do svodidel. To automaticky znamenalo zničení vozidla a ztrátu vůči soupeřům. Když už jsme zmínili demolici vlastního vozidla, tak je třeba říci, abyste nečekali nějaký povedený model poškození. Automobil prostě vybouchne a občas se i efektivně rozpůlí. To je tak zhruba vše, takže destrukční model ala Burnout nebo Motorstorm rozhodně nečekejte. Po demolici auta vždy následuje restart vozidla a začínáte na stejném místě, kde jste ukončili život svého nablýskaného miláčka. Ten vypadá opět jako nový. Protože kolem vás létají auta téměř pořád, je jasné, že ve hře nenaleznete žádnou licencovanou značku, ale smyšlené vozy jsou skutečným opravdu podobné a občas rozpoznáte nějaký ten koncept. U automobilů je potřebné říci ještě to, že nejdou nijak tunit a veškerá auta se vám odemykají za zvládnuté závody a získané kredity. Dobrý hráč se tak dostane k lepším autům dříve. Je tak lepší zajíždět závody v šampionátu na prvních místech, za která dostáváte největší počet kreditů. Ačkoliv je Split/Second: Velocity arkáda každým coulem, musíme pochválit velmi povedený jízdní model, se kterým si vývojáři skvěle pohráli. Jízda jakýmkoliv autem je o něco těžší, než v jiných arkádových závodech a je znát i váha plechového mazlíčka. Nečekejte tak, že jízda půjde sama od sebe, což ostatně poznáte nejvíce při driftech, kdy stačí málo a už děláte jednu kružnici na vozovce za druhou. Vždy si tak musíte pohrát co nejvíce s brzdou, což u ostatních arkád moc neplatí. Když už jsme zmínili jízdní model, tak ještě napíšeme několik slov k samotnému ovládání. To je už od začátku velmi intuitivní a nedělalo nám žádný problém. Na jízdní model je sice třeba si zvyknout, ale samotnou demolici trati se naučíte ovládat hodně rychle. Grafická stránka hry Split/Second: Velocity je kapitola sama pro sebe. Během jízdy sice nepatří k úplné špičce, ale při spuštění nějaké té mohutné exploze vám bude určitě přecházet zrak a jazyk budete mít nebezpečně blízko zemi. Je také nutno dodat, že hra si udržuje stabilní framerate a během testování jsme nezaznamenali, že by se zpomalovala a to ani v těch největších vřavách, za což zaslouží vývojáři velkou pochvalu. Pochvalu si zaslouží vývojáři i za dobře zvolený soundtrack, přičemž i samotné ozvučení je na velmi vysoké úrovni. Zkuste si hru zapnout na dobré repro sestavě a čeká vás skvělý zážitek. Uslyšíte tak nejen burácení motorů, ale i všelijaké zvuky prostředí, které se mění i podle toho, kde zrovna jedete. Split/Second: Velocity je povedenou závodní arkádou, která nepostrádá dynamiku, spád, zajímavou hratelnost a pohlednou grafiku. Několik vad na kráse bychom na hře sice našli, ale pokud se chcete bavit, určitě je hře odpustíte. Po dohrání je jen škoda, že podobnou TV show nedávají i ve skutečnosti na TV. Byla by určitě zajímavější, než většina dnešních motosportů, které ztrácejí s každým ročníkem na dramatičnosti a tím poté pochopitelně i na sledovanosti, viz formule 1.

Split/Second

ps3x360
Black Rock Studios, Disney
Datum vydání hry:
21. 5. 2010
KARTA HRY
8/10

Komentáře