F1 2011
recenze
14
Martin Šmíd, 25. 9. 2011 18:07
Nikdo v herním světě nepochybuje, že Codemasters umí dělat závodní hry. Vynikající série jako DIRT, GRID a i Formula One patří vůbec k tomu nejlepšímu, co se v tomto žáru objevilo. Otázkou ovšem je, jestli nový ročník F1ček nabízí dostatek změn a novinek, aby si ho běžel koupit i občasný hráč. Fanoušci zřejmě mají jasno, ti už pro nové F1 běželi, ale co ostatní. Vyplatí se do nového ročníku investovat nebo raději rok počkat, až změn bude více? Na to by vám měla odpovědět naše recenze.
Fanoušci F1 museli na svoji hru čekat docela dlouho. Po Sony přebral štafetu Codemasters a vytvořil hodně slušnou hru. Nový díl přináší vše, co hráči od licencovaného produktu očekávají. Naleznete tu všechny závodníky, tratě i stáje nového ročníku. Opět si tak můžete zajezdit za závodníky stájí jako McLaren, Ferrari nebo v současnosti hodně dobrý RedBull, ale i spousty dalších. Pokud si chcete jen tak zajezdit, tak pochopitelně můžete v režimu Grand Prix, ve kterém si vyberete stáj, závodníka a jeden z okruhů. Skvělé je, že jako v minulém roce si můžete navolit tratě a utvořit si menší šampionát. Na občasné zaježdění je tento režim skvělý, ale daleko více fanoušků bude zajímat především kariéra, která od minula trošinku nabobtnala.
Pokud se vrhnete na kariéru, čeká na vás docela zajímavý kolotoč událostí. Nejprve si samozřejmě musíte vytvořit závodníka, přičemž poté i poskytnete první rozhovor. Nakonec se ocitnete v menu kariéry, které se nachází opět v přívěsu. Přepínání v přívěsu je docela rychlé a srozumitelné, takže hned budete vědět, kde co máte. To se ostatně od minula nezměnilo, jen máte několik nových možností a hlavně i bohatší nabídku úkolů, což se určitě hodí. Jinak kariéra probíhá víceméně stejně, jako v minulém roce. Začínáte prakticky jako neznámý jezdec u menší stáje, jakou je třeba Lotus, ale později jak levelujete a zlepšujete se, přicházejí nabídky od lepších týmů a na vás se samozřejmě kladou i daleko větší nároky. Když pak selžete, pád je o to bolestivější.
Na začátku hry je životně důležité rozhodnutí, na jakou obtížnost vůbec budete hrát. Pokud si zvolíte začátečníka, máte vypnuté poškození, zapnuté všechny pomocníky a další blbosti, se kterými musí vyhrát naprosto každý. Do pravého simulátoru a zážitku má toto nastavení hodně daleko a je určeno opravdu jen občasným hráčům. Pro o něco zkušenější hráče je dobré zvolit těžší obtížnost a auto si pěkně vyladit podle sebe, navíc i díky tomu poznáte drobné rozdíly mezi všemi monoposty. Navíc s větší obtížností se i zlepšuje umělá inteligence vašich soupeřů, kteří zbytečně nechybují a jste tak tlačeni zajet kola co nejlépe a vymáčknout ze sebe to nejlepší. Navíc spolu s pohledem závodníka na vás dýchne opravdu nezapomenutelná atmosféra, kterou u jiných závodních her jen tak nepoznáte. Stejně jako reálný závodník máte omezený přehled o trati a musíte reagovat mnohdy i v poslední vteřině. Zde se ostatně ukáže, kolik hodin máte natrénováno na dané trati a jak moc dobře ji znáte.
Nyní už k novinkám přímo na trati, o kterých vývojáři mluvili dlouho před vydáním. Zase jich tolik není, ale o to více hratelnost obohacují. První novinkou jsou pneumatiky Pirelli, které zde existují v několika druzích, přičemž se liší podle směsi. To poznáte podle popisu a rovněž i barvy. Nový druh pneumatik se navíc nejvíce projevuje na tratích s hrubým povrchem, na kterých je budete muset měnit jako ponožky. Pokud tedy budete chtít dojet do cíle. Další novinkou je technologie KERS, díky které můžete na několik vteřin využít dodatečnou energii a auto zrychlit. KERS funguje podobně jako nitro, jen je samozřejmě o něco omezenější, což vyžaduje po hráči určitou taktiku a používání ve správných momentech. Navíc je třeba brát na mysl i to, že KERS mají i ostatní závodníci a jak jsem se několikrát přesvědčil, dokážou ho docela efektivně využívat.
Dále se poprvé objevuje F1 hra, která počítá i s technologií DRS, která umožní snížit přítlak na zadní nápravě a na krátkou dobu tak získat vyšší rychlost. Tato technologie je hodně diskutovaná i v reálné F1 a najdou se mnozí její odpůrci. Hlavně díky tomu, že její používání je hodně nebezpečné a může závodníkovi pořádně zatopit. Stejně tak jako ve skutečnosti, i ve hře jde používat z důvodu bezpečnosti jen na určitých částech tratě. Abyste věděli, kde ji můžete použít, jste upozorněni speciálním symbolem. Dá se říci, že KERS a DRS mění hratelnost F1 docela zásadním způsobem a je nutné s těmito dvěma technologiemi počítat, ať už se vám to líbí nebo ne.
Nepostradatelní jsou v F1 závodech i traťoví maršálkové, kteří vám ani na nejmenší obtížnost nic neodpustí. Pokud budete jezdit jako prasata a narážet do soupeřů nebo si dělat zkratky, počítejte s penalizacemi a dokonce i vyloučením ze závodu. Mnohdy se mi ale podařilo, že penalizace přiletěla tak rychle, že jsem nevěděl ani za co. Velkou novinkou nového ročníku je safety car Mercedes SLS AMG, o kterém se před vydáním hodně mluvilo, hlavně kvůli tomu, jak moc ovlivní hratelnost. Aby toto vozidlo na trať vyjelo, musíte udělat opravdu velký bordel, ale ať jsem se snažil, jak chtěl, podařilo se mi to jen dvakrát z několik desítek závodů. Traťoví maršálkové jsou mnohdy s úklidem tak rychlí, že není nutné, aby toto legendární auto vyjíždělo. Když už ale vyjede, musíte jet pomalu ve vláčku, jako jste to viděli v televizi. Navíc není dovoleno předjíždět. Musím se přiznat, že udržet auto takto v klidu mi dělalo menší problémy.
Některé drobné změny a úpravy přinesl i multiplayer. V novém ročníku zde máte hned tři režimy, ve kterých ho můžete hrát. Tím prvním je pochopitelně online skrze Playstation Network nebo Xbox Live. Abyste si tento režim mohli zahrát, budete muset zadat speciální kód, který naleznete v krabičce s novou kopií. Online režim po celou dobu běžel velmi stabilně a nezaznamenal jsem u něj problém. Skvělou zprávou je, že počet hráčů se v online režimu rozrostl z 12 na 16, přičemž dalších 8 míst na startovním roštu obstarají AI soupeři. Druhým režimem je offline na rozdělené obrazovce. U něho bude záležet, jak moc velkou máte televizní obrazovku, protože na menší je dost nepřehledný. Hlavně díky velkému počtu soupeřů a rovněž i přehlednosti na trati. No a jako poslední je tu LAN možnost, když uspořádáte nějakou lanpárty. Tento režim jsem ale bohužel nemohl vyzkoušet, takže nevím, jestli vše funguje tak, jak má. U multiplayeru je nutná zmínit ještě jedna novinka, kterou je kooperativní hraní šampionátu. S kamarádem můžete v offline nebo online režimu bojovat za jeden tým a dopomoci mu nejen k zisku titulu šampiona, tedy tím budete vy nebo váš kamarád, ale i k zisku trofeje pro konstruktéry.
Grafickou stránku nemá moc cenu hodnotit. Ta je až na několik málo detailů stejná, jako v minulém roce. Modely vozidel jsou pěkné, tratě mají také spoustu detailů a efekty počasí pořád berou dech. Zvláště déšť je zpracován asi nejlépe ze všech závodních her. Je jen škoda, že občas se objeví nějaký ten zoubek, který by se určitě dal vyladit, ale je jasné, že v prvé řadě jde o závodění a grafická stránka je jen pozlátko. Drobné dírky mu tak určitě odpustíme. Co je ale určitě důležitější, je plynulost. Framerate za dobu testování ani jednou neklesl, a to jsem se pokoušel rozpoutat na obrazovce několik mel. Ani při těch největších chumlech jsem neměl problém. Co se týče hudebního doprovodu, tak ten je určitě příjemný na poslech, uším lahodí i zvuková stránka, které je téměř dokonalá. Burácení motorů všech monopostů je naprosto bezkonkurenční.
F1 2011 je určitě dalším povedeným dílem od Codemasters, který nedělá této populární licenci ostudu. Je jen škoda, že pro majitele minulého ročníku nepřináší zase tak zásadní změny, aby museli hned běžet do obchodů. Pokud ale minulý ročník nemáte a občas byste si chtěli v nějaké té formuli zajet, vřele návštěvu obchodu doporučuji. F1 2011 totiž nabízí spoustu zábavy na celý další rok.
8/10
Komentáře