DIRT 3
recenze
16
Martin Šmíd, 22. 5. 2011 18:15
Po menší odmlce se Codemasters vrací se svojí úspěšnou rally sérií, tentokrát už v názvu bez zesnulého závodníka. Nové pokračování se jednoduše jmenuje DIRT 3, ale to neznamená, že by mělo být méně kvalitní, jak to předchozí. Vývojáři do nového dílu slíbili spoustu novinek, a jestli své sliby splnili nebo ne, na to by vám měla odpovědět naše recenze. DIRT 3 přijíždí, takže přejeme příjemné čtení.
Už hned po zapnutí je vidět, že vývojáři vyslyšeli většinu hráčů, protože hlavní menu je oproti minulému dílu krásně přehledné. Vrací se klasický styl, takže tu nenajdete žádnou parodii na karavan, kde budete jednotlivé položky hledat několik minut. To je hned na začátek velké plus. Když menu projedete, najdete v něm několik položek, ale asi tou hlavní bude hlavní kampaň. Ta obsahuje hned čtyři sezóny, přičemž na začátku máte pochopitelně odemknutou jen jednu, ale jak vyhráváte další a další závody, tak se vám odemykají i zbylé tři. Směsice herních režimů je v kariéře docela různorodá, takže tu najdete jednak klasické soupeření na trati s dalšími závodníky, ale i rally časovky nebo duely. Jen k jednomu režimu máme výtku, a to jsou právě časovky. Neuškodilo by, pokud by byla trať delší. Vždy totiž jedete tak 2-3 minuty a je konec, takže se do řízení ani moc nevžijete.
Co možná zamrzí, je docela malý počet okruhů. Pokud jsme se nepřepočítali, je jich jen osm, což není zrovna velké množství. Samozřejmě tu najdete nespočet variant, stejně tak počasí se na tratích hodně mění, ale pořád jezdíte dokola stejné lokace. Naštěstí alespoň to počasí se stará o nějaký vzruch, protože třeba při sněhové bouři skoro nevidíte a při dešti zase auto pořádně klouže, takže tímto se na tratích hratelnost dost proměňuje. Určitě potěší hráče i přítomnost nočních závodů, které mají rovněž svoji atmosféru. Za každý vyhraný závod získáváte jednak body, za které se vám odemykají další části sezón, ale také levelujete přes reputaci závodníka, která vám odemyká nová vozidla. Auta si tak už nekupujete, ale automaticky je získáváte podle levelu. Abyste dosáhli levelového stropu, což vyžaduje dohrát všechny závody, tak si budete muset rezervovat nějakých dvacet hodin. Spíše ale počítejte s další porcí. Kariéra rozhodně není krátkou záležitostí.
Kromě naprosto normálních závodů přidali vývojáři do kariéry i jednu zásadní novinku, kterou je tolik proklamovaný Gymkhana režim, což jsou prakticky free-stylové jízdy na několika mapách, kde provádíte s autem občas neuvěřitelné psí kousky. Driftování, efektivní okroužení překážky nebo létání vzduchem je zde na prvním místě. Hlavním cílem je přes tyto efektivní kousky nahrát co nejvíce bodů. Na začátku se může zdát, že tento režim je až moc těžký, a on opravdu je. Pokud v něm pobudete jen pár minut, těžko vám přiroste k srdci. Jestli mu ale věnujete nějakou tu hodinku, naučíte se provádět všechny triky s precizností chirurga, a pak je to panečku teprve ta pravá nádhera a požitek z tohoto režimu. Po dohrání první sezóny se vám navíc odemkne speciální Gymkhana sekce, kde můžete své kousky dále pilovat a poté i plnit zadané úkoly.
Vývojáři si zaslouží velkou pochvalu za vozový park, který cílí převážně na historická auta, která se objevily na trati někdy v šedesátých až devadesátých letech. Samozřejmě, najdete tu také dobové plechovky, které se mnohdy podobají spíše větším formulím. Každopádně výběr jednotlivých vozů je dle nás skvělý. V garáži po dohrání můžete mít až 49 vozidel, ačkoliv mnozí v recenzích zaokrouhlují na padesát. Ty jsou rozděleny do několika kategorií. Ta první se jmenuje jednoduše Rally a naleznete v ní takové kousky, jako Mini Cooper 5 z šedesátých let, Renault 5 Turbo z osmdesátých let nebo Peugeot 207 S2000 z těch novějších. V této kategorii rovněž nechybí ani stroje z WRC podniku, jako je Ford Focus RS nebo Citroen C4. Druhá kategorie se jmenuje Rally Cross a najdete v ní vozy Mitsubishi Lancer Evolution X nebo Peugeot 207 T19 4x4. Kategorii Trail Blazer tvoří ty nejvyspělejší rally vozy historie i současnosti. Z moderní éry je tu zastoupen třeba Rhys Millen Racing PM580 a z historie Audi Quattro S1. Další kategorii tvoří Gymk Hana, kde naleznete také velmi drahé vozy, jako Subaru Impreza ERX STI GD Gymkhana, ale speciálně upravené pro nový režim. Poslední kategorie se jmenuje Land Rush a naleznete v ní jeden truck a jednu buginu. Všechna vozidla obsahují několik pohledů, včetně toho z vozu. Palubní deska sice není tak dobře zpracovaná, jako v druhých Shiftech nebo Gtan Turismu 5, ale určitě neurazí.
Když už jsme zmínili vozidla, tak se určitě ptáte, jak je na tom jízdní model. Podle našich dojmů je určitě slušný, ale je také nutné poznamenat, že i nastavitelný podle potřeb a schopností hráče. Můžete si tak pozapínat všechny pomocníky (ABS, dobržďování, kontrola stability, nebo zobrazení ideální stopy), které vás provedou hrou jako nůž máslem. Prakticky stačí jen držet plyn a občas zatočit. Pokud ale všechny pomocníky vypnete a zapnete i poškození vozu, to už je jiná káva a z arkádového pojetí najednou hodně rychle vystřízlivíte. My se přiznáme. V prvním takovém závodě jsme auto roztřískali v půlce, takže musel následovat restart. Co možná trochu vadí, je až moc velké přetáčení vozidla, které se ještě více projeví třeba na sněhu nebo kluzké vozovce. Bohužel jsem neměl dispozici volant, takže na něm se tento neduh zřejmě bude dát odstranit. Analogová páčka je na toto hodně citlivá. Nejlepší tak bude pro většinu hráčů, když se vydají zlatou střední cestou, která představuje výzvu, ale rozhodně se nestane, že by začala frustrovat. DIRT 3 si rozhodně nehraje na čisto čistou simulaci, ale na hru, která má zabavit nejvíce fanoušků rally, a to se rozhodně daří.
Nejen kariérou je DIRT 3 živ. Naleznete v něm i hodně obsáhlý multiplayer. Ten můžete hrát jednak na jedné televizní obrazovce s kamarádem, ale i online skrze služby Playstation Network a Xbox Live. Oba dva režimy fungují, co se stability a dalších věcí týče naprosto bezproblémově. Rovněž nabídka herních režimů je docela velká. Naleznete tu jak klasické soupeření, tak týmovou hru. Také tu nechybí menší bonusové herní režimy. Jedním z nich je Invasion, ve kterém budete narážet do papírových robotů, čímž získáte body. Druhý herní režim se jmenuje Outbreak. V něm je jeden hráč nakažen zákeřnou zombie nemocí a ostatní auta před ním ujíždí, aby se nenakazila také. No a třetí režim Transporter je jakousi variací na Capture the Flag, protože budete muset ukrást náhodně generovanou vlaječku a ujet s ní do cíle. Samozřejmě nyní vypsané herní režimy jen obohacují multiplayer, protože hlavní je pochopitelně samotné závodění v klasických módech.
Hra se pyšní i možností nahrávání videí na Youtube. To opravdu jde a funguje docela dobře, ale hlavní kámen úrazu je ten, že klip může mít pouze třicet vteřin. Delší video na Youtube nenahrajete, ani když se před televizí rozpůlíte. Nahrát tak můžete spíše jen ukázku triků, ale celý závod bohužel ne. Je to škoda, ale co se dá dělat.
DIRT 3 jede na EGO 2.0 enginu, který využívala v minulém roce třeba F1 hra. Samozřejmě se nemůže rovnat s úplnou špičkou, ale i tak budete obdivovat nádherné modely vozidel, skvělé a do detailu propracované tratě nebo celou řádku dalších efektů. Po vizuální stránce je třetí DIRT určitě pěknou podívanou, která se navíc jen tak neokouká. Vždy vás něčím překvapí. Dobrou zprávou určitě je, že ačkoliv je hra tak krásná, vůbec se necuká a drží si stabilní framerate. Během testování se nikdy nestalo, že by cukla nebo zpomalila. Rovněž skvěle je na tom hudební doprovod a co teprve zvukové efekty, které dodávají hře potřebnou šťávu. Pokud bychom tu měli něco vytknout, tak je to snad jen nudný dabing, který vám komentuje veškeré dění na obrazovce. Schopnější vypravěč by neuškodil. Možná i ty nahrávací časy jsou na náš vkus poněkud delší, ale to už opravdu rýpeme.
Než celou recenzi uzavřeme, je třeba zmínit jednu věc, o které se moc nepsalo. DIRT 3 jako jedna z mála her od Codemasters vyžaduje zadání Online Passu. Bez něj nebudete moci nahrávat videa na youtube, budete mít k dispozici jen 44 aut a hlavně vám nepůjde hraní na Playstation Network nebo Xbox Live. Pokud tak o této hře uvažujete, doporučujeme jednoznačně koupit novou kopii. Online Pass ale pochopitelně můžete za nějakou částku koupit nový.
DIRT 3 je určitě povedeným nástupcem předchozích dílů, který nabízí vynikající výběr vozidel, propracovaný jízdní model a v neposlední řadě i dlouho trvající kariéru. Zapomenout nesmíme ani na multiplayer, u kterého fanoušci prosedí spoustu hodin. Co možná trochu DIRT 3 kazí, je malý počet lokací a vlastně i absence nějaké zásadní inovace, která by z něj udělala devítkovou hru. I tak je ale osmička pořádně vyleštěná a každý fanoušek závodních her by měl mít DIRT 3 ve své sbírce. Zvláště když se jedná o nejlepší rally hru na trhu.
Nezapomeňte na naší soutěž o tři PS3 verze DIRTu 3 - http://www.konzolista.cz/souteze/kviz/ .
8/10
Komentáře